Göteborgs-Posten rapporterade nyligen om kostnadsökningarna för bygget Västlänken. För några månader sedan var informationen enligt tidningen att 1,8 miljarder kronor skulle faktureras under 2024. Halvvägs in på året har summan ökat till 3,2 miljarder. Liknande ökningar har skett i flera av Trafikverkets Stora Projekt (projekt med en kostnad på över en miljard kronor).
Trafikverket har identifierat stora slutkostnadsavvikelser i fem entreprenadkontrakt, där kostnaderna har ökat kraftigt jämfört med tidigare prognoser. Detta har framgått av myndighetens nuvarande kostnadskontroll.
– Trafikverket kommer därför att intensifiera insatser för att möta kraven på effektiv hantering av skattemedel. För att säkerställa att faktureringen stämmer överens med den avtalade leveransen kommer Trafikverket att intensifiera sin granskning och genomföra extra revisioner, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Stora projekt.
Fokus ligger på att revidera kontrakt med kraftiga kostnadsökningar jämfört med tidigare prognoser, bland annat inom vägprojektet E4 Förbifart Stockholm; kontrakt delprojekt Lovön och Vinsta, Varbergstunneln samt järnvägsprojektet Västlänken; delprojekten Centralen och Korsvägen.
– Granskningen, som en del av Kraftsamlingen, syftar också till att motverka yrkesfusk och att sociala krav efterlevs, säger Patrick Guné.
De förstärkta revisionerna ska också motverka kriminalitet och yrkesfusk inom byggbranschen. Granskningen ska även säkerställa efterlevnaden av sociala krav. Vid identifiering av oegentligheter och brister i entreprenaderna kommer Trafikverket att agera skyndsamt. En fortsatt dialog med leverantörer och entreprenörer är också en viktig del av detta arbete för att stärka sund konkurrens och goda relationer.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.