En av kundinsikterna som legat till grund för dessa nya lösningar är insikten om att man oroar sig som mest för sitt hem när man inte är hemma. Med hjälp av exempelvis uppkopplade brandvarnare i flerbostadshus ökar den gemensamma tryggheten för alla i fastigheten. Det kan också handla om att kunna stänga av spisen eller hushållsapparater på distans i en app i mobilen.
JM:s Intelligenta hem kommer framöver även innefatta dimbar belysningsstyrning i alla rum, smarta vitvaror, digitala lås, röststyrning och möjligheten att kunna släcka allt med ett knapptryck vid dörren när man går hemifrån. I paketerbjudanden ingår även ett introduktionsmöte där en tekniker visar och anpassar hemmets smarta funktioner efter kundens önskemål.
Som samarbetspartner i denna utveckling har JM valt Samsung. Intelligenta Hem erbjuds som tillval i nya projekt i Sverige och därefter i övriga koncernen. I vissa projekt kan även erbjudanden ingå i köpet av bostaden. De nya smarta funktionerna och antalet projekt utökas löpande.
– JM och Samsung delar samma vision för det intelligenta hemmet där användarvänlighet och kundbehov är i centrum. Genom partnerskapet med Samsung och med deras koncept Connected Living där bland annat produktserien SmartThings ingår kan vi ge kunderna bästa möjliga start på ett tryggare och bekvämare boende, som kunden enkelt kan komplettera på egen hand, säger Johan Wiksell, ansvarig för Intelligenta hem på JM.
– Samarbetet med JM är ett tecken på att det smarta hemmet som det länge pratats om verkligen är på framfart och på väg in i de svenska hemmen på riktigt. Nu väljs smart teknik redan i samma skede som man väljer kakel, tapeter och de andra viktiga delarna som formar ens hem. Med vårt koncept Connected Living vill vi förenkla JM-kundernas vardag, både i och utanför bostaden, så att de får mer tid till det som är viktigast för dem, säger Oscar Nöjd, affärsutvecklingschef på Samsung IM i Norden.
Handel Den hajpade amerikanska hamburgerkedjan Five Guys kommer till Sverige i höst – och det gör den med hjälp av en svensk tandläkare. Noel Abdayem är serieentreprenören som står bakom NCPA Capital som har fått masterfranchise-rättigheterna för hamburgerkedjan – målet är minst 20 restauranger på fem år varav hälften i Sverige. För Fastighetssverige berättar han om varför han ger sig in i restaurangbranschen, hans långa kärlek till den amerikanska kedjan och risken han tar i att etablera ännu en hamburgerkedja på en redan överhettad marknad.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.