Hösten 2011 utökas tågtrafiken då Botniabanan startar tågtrafik mot Umeå. För att kunna ta hand om det ökade kollektiva resandet behöver stationen och bussterminalen utvecklas tillsammans. Området ska vara en trygg och trivsam plats där resenärernas möjligheter att ta sig till stationen via gång, cykel, buss och bil förbättras. Den nya stationen blir en tydlig målpunkt i staden som välkomnar resenärerna, oavsett vilket färdmedel de kommer med.
Den nya visionen omfattar en ny bussterminal för den regionala busstrafiken som byggs i vinkel med Centralstationen. Stationen kommer också att delvis byggas om invändigt.
Tillgängligheten förbättras för alla trafikanter blana annat genom nya trafiklösningar. Kopplingen mot lokalbussnätet förstärks vid Köpmangatan dit tre av fyra linjer lokaliseras. Bredare plattformar och spårombyggnad ska ge möjlighet till fem samtidigt uppställda persontåg. Säkerheten vid plattformarna blir bättre för tågtrafikanterna. I visionen finns även planer på ett hotell vid stationen.
Kostnaden för projektet exklusive spår- och plattformsombyggnad samt hotell uppgår till cirka 195 miljoner kronor.
Parterna kommer under 2011 diskutera förutsättningarna för att kunna genomföra den gemensamma visionen. Målsättningen är att den nya stationen och bussterminalen med nya trafiklösningar står klar 2015 medan spår- och plattformsombyggnaden är klar senast 2023.
Presenteras av Aros Kapital
Bolag Stadsbyggen tar ett första steg in på retailmarkanden med förvärvet av Ingelsta handelsområdet som görs tillsammans med RED. Peter Åman, vd för Stadsbyggen, berättar för Fastighetssverige varför man väljer att kliva in på retailmarknaden nu, om framtidsplanerna inom segmentet, var man ser möjlighet till nya förvärv och om samarbetet med RED.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.