Det är undersökningsföretaget Aktiv Bo som har genomfört undersökningen.
Undersökningen ställer drygt 70 frågor inom kategorierna "Att ta kunden på allvar", "Trygghet", "Rent & snyggt" och "Hjälp när det behövs". Frågorna handlar om allt ifrån hyresvärdens tillgänglighet till bemötande vid felanmälan och trygghet i trapphuset. Inom varje kategori räknas ett index fram som sedan vägs samman i ett så kallat serviceindex för varje fastighet.
De tre fastighetsföretag i Göteborgsområdet med bästa serviceindex 2009 är:
# I kategorin 100-199 fastigheter: Stensjö Fastigheter
# I kategorin 200-499 fastigheter: Örgryte Bostads AB & CO KB
# I kategorin över 500 fastigheter: Byggnadsfirman Ernst Rosén AB
De tre fastighetsföretagen i Göteborgsområdet som gjort det största lyftet sedan 2007 är:
# I kategorin 100-199 fastigheter: J. A Olsson och Söner
# I kategorin 200-499 fastigheter: V-Bygg Förvaltnings AB
# I kategorin 500 eller fler fastigheter: Diligentia AB
Till fastighetsägare med färre än 100 fastigheter har hedersdiplom utdelas till dem med serviceindex på 90 och över. I 2009:s undersökning är dessa:
# Hans Pernvik
# Fastighets AB Långenäs
# Byggnadsingenjör SBR / Kent Nilsson
# Stenhusförvaltning i Västra Sverige AB
# Rune Sjöberg
# Bema Invest AB
I kategorin "Att ta kunden på allvar" visar undersökningen att de allra flest är nöjda med hur lätt det är att få tag i fastighetsägaren (cirka 90 procent). Något lägre betyg ges på frågan "Få åtgärder vidtagna till följd av synpunkter". Här tycker drygt 77 procent att fastighetsägaren på ett ganska eller mycket bra sätt lever upp till påståendet.
När det gäller trygghet kan vi se att drygt 90 procent känner sig trygga i trappuppgången medan nästan 40 procent har synpunkter på förrådens säkerhet mot inbrott. Undersökningen visar också att det spelar liten roll hur stort fastighetsföretaget är för den upplevda känslan av trygghet.
Trots en liten förbättring sedan 2007 är fortfarande cirka 35 procent missnöjda med städningen av källaren och tvättstugan. Däremot är drygt 80 procent ganska eller mycket nöjda med hur trapphusen sköts.
Syftet med undersökningen är bland annat att ge hyresgästerna möjlighet att påverka förvaltningsarbetet i den fastighet som de bor i. De anonyma svaren sammanställs och ger fastighetsägaren ett gediget material att styra sitt förvaltningsarbete efter. Dessutom används fastighetens serviceindex som ett av flera underlag vid hyresförhandlingarna inom ramen för så kallad kvalitetshyra.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Neobo stärker upp i toppen av bolaget genom rekryteringen av Ali Ali som ny transaktionschef. För Fastighetssverige berättar han vad som lockade med att ansluta till Neobo, om sin snabba karriärsutveckling, om tiden på Rikshem, om sin syn på transaktionsmarknaden för bostäder samt om vilken nytta han har av sin karriär som fotbollsdomare.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.