Uppdragsgivare är Infrastruktur i Umeå AB och ordern är värd 124 miljoner kronor.
Parallellt med att Botniabanan byggs och tas i trafik 2010, görs omfattande investeringar i ny infrastruktur i och runt Umeå. Bland annat byggs en ny godsbangård, NLC Terminal och i anslutning till den ska även nu ett nytt, stort logistikområde, NLC Park, byggas.
- Denna vecka startar vi sprängningar av stora mängder berg. Därefter kommer NCC Construction att anlägga väganslutningar, gator, vatten och avloppsnät, ytor för containers och även järnvägsspår, säger Martin Malmsten, affärschef för NCC Roads Sverige, region Norr.
NCC har schaktat 1,5 miljon kubikmeter vegetation, jord och grus. Vecka 36 spränger NCC 650 000 kubikmeter berg, med en vikt på 1,6 miljoner ton. Massorna återanvänds bland annat i projektet och i närliggande vägprojekt. Därefter anlägger NCC infrastrukturen.
När det totalt 44 hektar stora logistikområdet är klart finns här lagerhållning, transport och spedition, cross docking, direktdistribution, tredjepartslogistik, support, fordonsservice.
- Botniabanan och Stambanan kommer att bilda ett effektivt dubbelspår med minimal miljöbelastning som kan ersätta vägtransporter till och från Umeå. En konkurrensneutral kombiterminal gör godstransporterna effektiva och NLC blir norra Sveriges största logistikområde, säger Bertil Hammarstedt, vd för Infrastruktur i Umeå AB.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.