Planen omfattar två nya torn och utbyggda entréer. Satsningen är sedan planerad att fortsätta fram till år 2030. En begäran om planbesked för de första etapperna lämnades i dag in till Göteborgs stad.
– Vi vill ta nästa steg och växla upp vår attraktionskraft för att vidareutveckla Svenska Mässan och attrahera fler besökare till såväl oss som Göteborg. Vår vision är att skapa Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan.
I december 2014 invigdes Svenska Mässans genom tiderna största investering. 1,2 miljarder kronor investerades i mötesplatsen under perioden 2011-2014, bland annat i ett tredje hotelltorn med 450 nya rum. Under 2015 har omsättningen ökat med en kvarts miljard och besökarantalet med drygt 20 procent.
– Med det intresse och den tillväxttakt vi ser nu och framöver vågar vi inleda våra framtidsplaner tidigare än planerat. Vi lägger nu ytterligare en grund för fortsatt expansion, allt för att ta tillvara på vårt oslagbara cityläge, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse.
De utbyggnader som Svenska Mässan planerar för under 2016-2030 är följande:
1. En utbyggnad av entrén mot Liseberg (entré 2) och påbyggnad av Arkaden vid Mölndalsån, å-stråket, gör att det öppnas upp nya ytor för möten, utställningar och exempelvis idrottsaktiviteter.
2. Ett hus mot å-stråket med såväl bostadsfaciliteter som arbetsplatser och publika lokaler. Det kan bli ett torn på cirka 110 meter och 35 våningar.
3. En utbyggnad av entré 5 och ett högre hus mot Korsvägen. Huset är tänkt att vara cirka 18 våningar högt och huvudsakligen inrymma en utvidgad entréfunktion, hotellrum och kontor.
4. En kraftig uppgradering av mässhallarna samt utbyggnad i ett tredje plan, där även showteatern, the Theatre, kan få en permanent placering.
Den begäran om planbesked som lämnats in till Göteborgs stad omfattar etapperna 1 och 2.
– Vårt uppdrag är att främja näringslivet. Vi tror på vår vision och vill accelerera vår utveckling för att kunna möta den allt hårdare globala konkurrensen. För varje krona som spenderas hos Svenska Mässan och Gothia Towers, spenderas ytterligare cirka 2,50 i staden Göteborg. Det är vårt sätt att bidra till stadens besöksnäring och intäkter, säger Carin Kindbom.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.