Skanskas rapport Bostadsrapporten 2030 baseras på en undersökning genomförd av Kantar Sifo. I undersökningen har drygt 2 300 svenskar fått svara på frågor om framtidens hem. Det visar sig att hela 56 procent tror att de kommer bo i en smart bostad i framtiden och så många som 16 procent menar att det är högst sannolikt att de kommer göra det.
Undersökningen visar också att svenskarna värderar smarta lösningar som gör hemmet mer hållbart högt. På frågan vad svenskarna helst skulle vilja se i sin bostad 2030 toppas listan nämligen av smarta system som effektiviserar resursförbrukningen i hemmet. Hela 63 procent uppger detta. Så många som 27 procent vill dessutom se integrerade kökslösningar som minskar svinn och nästan lika många vill se eldrivna transportmedel som boende i bostadshuset kan nyttja.
För det smarta hemmet är ett välfungerande internet avgörande. Vilket kan vara förklaringen till varför drygt en tredjedel tycker att ett snabbt internet är en av de viktigaste faktorerna vid val av bostad om tio år. Undersökningen visar dessutom att ett snabbt internet är ungefär lika viktigt för alla oavsett ålder – något som är relativt nytt jämfört med hur det har sett ut tidigare.
– Det är viktigt för oss att förstå kundernas behov av smarta lösningar i hemmet och möta upp dessa. Från Skanskas håll vill vi även se till att erbjuda tekniska innovationer som underlättar hållbara val. På detta sätt kan vi bidra till förändrade beteendemönster som för hela samhället i en mer hållbar riktning, säger Alexandra Lauren, vice vd på Skanska Sverige.
Huruvida svenskarna tror att de kommer bo i ett smart hem i framtiden skiljer det sig mellan generationerna. I åldersgruppen 18–29 år svarar så många som 72 procent att de sannolikt kommer göra det. De i åldrarna 50–65 år är dock inte lika positiva. Motsvarande siffra i åldersgruppen är 47 procent.
Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.
I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.
Skanska Kommersiell U...
Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Neobo stärker upp i toppen av bolaget genom rekryteringen av Ali Ali som ny transaktionschef. För Fastighetssverige berättar han vad som lockade med att ansluta till Neobo, om sin snabba karriärsutveckling, om tiden på Rikshem, om sin syn på transaktionsmarknaden för bostäder samt om vilken nytta han har av sin karriär som fotbollsdomare.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.