Han säger dock att fastighetsägarna inte behöver känna sig oroliga.
- Det mesta av handeln kommer fortfarande att ske i fysiska butiker, säger han.
Däremot måste handeln anpassa sig på grund av digitaliseringen.
- Man måste hitta nya sätt att locka kunderna till butikerna, som inte har med rea att göra, säger han.
Enligt Jonas Arnberg använder sig 84 procent av kunderna idag av internet innan de köper en vara i en fysisk butik.
- De kunderna handlar också mer än andra, säger han.
Lösningen enligt Jonas Arnberg är nya former av butiker och det måste ske ett nytänk där.
- I en digital värld söker konsumenten på ett digitalt sätt även i en fysisk butik, säger han.
Han förutspår att butikerna kommer att bli fler, men mindre till ytan framöver.
Bolag Strawberry fortsätter sin expansion i Finland. Nu står det klart att bolaget tar över anrika Hotel Katajanokka på Skatudden i Helsingfors – och etablerar Clarion Collection på den finländska marknaden. Strawberrys etableringschef Daniel Stenbäck berättar för Fastighetssverige om betydelsen av att lansera Clarion Collection i Finland, om Helsingfors som hotellstad och om hur den finländska hotellmarknaden står sig kontra den svenska.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.