Image

Rekordår för nya varumärken i Sverige

Handel Aldrig förr har så många varumärken etablerat sig på den svenska marknaden. Detta rapporterar JLL i sin rapport Destination Nordics som släpps idag. - Det råder högtryck på den svenska marknaden och utländska aktörer letar butikslägen som aldrig förr, säger Martin Lindgren, chef för Retail Agency på JLL Sverige.
Publicerad den 28 April 2015
Martin Lindgren. Bild: JLL
Martin Lindgren.

Intresset för attraktiva butikslägen i framförallt Stockholm, Göteborg och Malmö bland internationella intressenter har aldrig varit större än under 2015. Framförallt huvudstaden lockar och internationella ikoner som Michael Kors, Apple och Victoria´s Secret är redan etablerade i Stockholm. Utvecklingen ser dessutom ut att hålla i sig under nästföljande år. I rapporten Destination Nordics som JLL idag presenterar i form av ett välbesökt seminarium i Stockholm kan vi se flertalet anledningar bakom det nyväckta intresset för Sverige.

– Dels har vi en situation där de nordiska ekonomierna är betydligt mer stabila än i exempelvis södra Europa, dels är situationen som bekant ytterst volatil om vi blickar österut. I Sverige finns en nyfiken publik som ofta är bekanta med utländska varumärken tack vare flitigt resande så företagen ser många fördelar med en Sverige-etablering, säger Martin Lindgren, chef för Retail Agency på JLL Sverige.

Fakta
• Stockholm är en språngbräda för återförsäljare på väg in i Norden och har den högsta förekomsten av internationella återförsäljare jämfört med sina nordiska kollegor, följt av Köpenhamn, Oslo, Malmö, Göteborg och slutligen Helsingfors.
• Köpenhamn huserar något fler återförsäljare inom lyxsegmentet än närmaste konkurrenten Stockholm. Oslo, Helsingfors och Malmö kommer därnäst.
• Köpenhamn är den dyraste staden att hyra butiksläge i för internationella och lyxmärken, följt av Oslo och Helsingfors. Stockholm förväntas se den högsta hyrestillväxten fram till 2017.

Ämnen

JLL på Branschguiden

JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder och 94 000 medarbetare, rankas vi bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated. I Sverige har vi kontor i ...

Läs mer om JLL på Branschguiden

Senast från Fastighetssverige Plus

Sparbössan växer – på egna villkor

Bolag Sparbössan är väldigt selektivt som fastighetsbolag: Fastigheterna i portföljen bör ha ett kulturhistoriskt eller arkitektoniskt värde. Så när vd Sara Östmark pratar om att bolaget är inne i en "tillväxtresa", ja, då är det tillväxt på egna villkor och i egen takt. – Det handlar om vilken typ av organisation man vill jobba i, berättar hon för Fastighetssverige.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige