Ett nytt nordisk holdingbolag, Media-Saturn Shared Services Nordic, är under etablering inför satsningen och det norska bolaget kommer att ingå i den nya nordiska organisationen med säte i Stockholm.
- Vi är entusiastiska över att ta det nästa steget i vår nordiska etableringsstrategi. Norge är en marknad med stor potential. Norska konsumenter är köpstarka, innovativa och söker det senaste inom konsumentelektronik och vi ser fram emot att kunna erbjuda norska konsumenter ett bredare sortiment till lägre priser, säger Mikael Hagman, vd på Media-Saturn Shared Services Sverige AB.
I dagsläget förhandlar man om ett 20-tal lägen för etablering. De första varuhusen kommer att öppnas i Östlandsområdet, så snabbt det bara går. Varuhusen kommer att ha en större försäljningsareal än någon annan kedja i Norge. I Sverige fortsätter den expansiva etableringsstrategin och ytterligare fyra nya varuhus öppnas under 2011, bland annat Sveriges största cityvaruhus för hemelektronik i Gallerian, Stockholm.
- Försäljningen så här långt i år har varit svagare än förväntat i Sverige. Vi hade försäljningsrekord med vår mycket lyckade kampanj i mellandagarna, då vi sålde lika mycket på två dagar som vi normalt gör under en månad. Möjligen dränerade detta marknaden något under första kvartalet, säger Mikael Hagman.
Presenteras av Pattern Geographic
Uthyrning Den lokala aktören ökar på med nya ytor, efterfrågan är så stor att ytterligare kvadratmeter behövs i centrala Göteborg. Vd:n Daniel Carlsson berättar mer om bakgrunden till satsningen, svårigheterna som påverkat konkurrenterna och den förändrade efterfrågan de ser.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.