- Detta går helt i linje med vårt uppdrag att tillhandahålla terminaler som alla tågoperatörer, åkerier, varuägare, med flera aktörer, ska få tillgång till på lika villkor, säger Per Berggren, vd för Jernhusen.
Samarbetet innebär att Jernhusen och Mälarhamnar bildar ett gemensamt terminalbolag - Västerås Kombiterminal AB, vars huvudsakliga uppdrag är att driva volymer till terminalen. Vd för det nya företaget är inledningsvis Mälarhamnars vd, Patrik Åman. Anläggningen ägs av Jernhusen och Mälarhamnar opererar terminalen.
- Med vår kompetens inom terminaloperation och Jernhusens styrka inom att utveckla och förvalta gods- och kombiterminaler, kan vi tillsammans bidra till en positiv utveckling av kombitrafiken i Västerås, säger Patrik Åman.
Styrelsen för Västerås Kombiterminal AB kommer att ledas av Eric Nilsson, avgående vice vd för Göteborgs Hamn och drivande kraft bakom tågpendlarnas utveckling i Sverige.
Parterna träffades den 20 maj för att teckna avtal. Första spadtaget beräknas ske den 1 juli efter att ägarna till Mälarhamnar, Västerås och Köpings kommun, tagit beslut i respektive kommunfullmäktige. Den nya terminalen beräknas öppna vid årsskiftet 2009/2010.
Fakta/Mälarhamnar
Mälarhamnar är ett kommunalt aktiebolag samägt av Köpings Kommun och Västerås Stad. Mälarhamnar bedriver hamn- och stuveriverksamhet samt spedition och terminalhantering i Köping och Västerås.
Bygg/Arkitektur Mark- och miljööverdomstolen har nu gett positivt besked gällande utvecklingen av centralenområdet i Göteborg. Domen, som inte kan överklagas, gäller detaljplanen för området norr om Centralstationen i Göteborg och möjliggör att fler delar av projekt Centralstaden Göteborg kan bli verklighet. Fastighetssverige har talat med Henrik Kant, stadsbyggnadsdirektör på Göteborgs stad, om projektet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.