Omsättningen sjönk till 135,5 miljoner kronor (137,7).
Rörelseresultatet blev -154,6 miljoner kronor (447,2).
Resultatet före skatt var -195,0 miljoner kronor (444,0).
Resultatet efter skatt blev -186,0 miljoner kronor (366,3), och per aktie -2,40 kronor (3,81).
Substansvärde per aktie låg på 23,16 kronor (29,32).
Kommentar av vd:n Knut Pousette:
Den sektor i branschen som vi ser som mest intressant just nu är fastigheter i små stadsnära industriområden. Företagsparken, som Fastator äger till 53 procent har under året vuxit till 6,4 miljarder i fastighetsvärde. En rejäl tillväxt från de 800 miljoner Företagsparken hade för två år sedan.
Globaliseringens tid är förbi, produktioner flyttas hem. Att öka självförsörjningsgraden vad gäller både mat och industri är ett nationellt mål. Många av Företagsparkens hyresgäster går mycket bra och behöver, trots indexuppräkning av hyran med drygt 10 procent, större lokaler. Med en rejäl kassa kommer vi fortsätta köpa fastigheter i detta lönsamma segment.
Som tidigare pressmeddelats, men väl värt att repetera, gjorde vi en kontant nyemission i Företagsparken om 900 miljoner i november på aktuell värdering. Det visar styrka i affärsidén och Fastators förtroende på en marknad som i många fall behöver fokusera på konsolidering och avyttringar.
Som det enda fastighetsnischade investmentbolaget på aktiemarknaden ger Fastator investerare och sparare en unik tillgång till fastighetssektorn som investeringsobjekt. Vårt spektrum av fastighetsrelaterade verksamheter skapar en bred portfölj, där investerare får möjligheten att exponeras mot flera olika delsegment på fastighetsmarknaden och samtidigt ta del av värdeutvecklingen i sektorn som helhet.
Fastators affärsidé är att bygga värde genom att starta och initialt driva bolag inom fastighetsrelaterade segment där vi ser goda tillväxtmöjligheter. Vi tar ett aktivt ägarska...
Presenteras av Technogym
Karriär Från musikbranschen till Norrlands största fastighetsbolag. Mia Forsgren har en lång erfarenhet inom kommunikationsarbete, men snart lämnar hon den resa som hon och Diös har gjort det senaste decenniet. För Fastighetssverige berättar hon om tipsen ett växande fastighetsbolag bör ha med sig i att bygga sitt varumärke.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.