Image

De har branschens nöjdaste hyresgäster

Event Fastighetsbranschens mest nöjda kontorshyresgäster finns hos Hufvudstaden. Det visar den årliga Fastighetsbarometern från CFI Group och Fastighetsägarna, där kontorshyresgästernas kundnöjdhet analyseras.
Publicerad den 29 Oktober 2012
Reinhold Lennebo. Bild: Tobias Björkegren. Bild: Tobias Björkgren
Reinhold Lennebo. Bild: Tobias Björkegren. Tomi Tägtström, Hufvudstaden, Tobias Larsson, Newsec och Reinhold Lennebo, Fastighetsägarna. Bild: tomitägtströmhufvtobiaslarssonnewsecreinhold
Tomi Tägtström, Hufvudstaden, Tobias Larsson, Newsec och Reinhold Lennebo, Fastighetsägarna.

- Vi är stolta över resultatet. Det visar på vår ambition att vara ett kund- och serviceorienterat bolag. Undersökningen är viktig för att vi ska kunna utvecklas och bli ännu bättre på att möta våra kunders behov, säger Ivo Stopner, vd på Hufvudstaden.

I Fastighetsbarometern har 2 200 lokalhyresgäster hos de största fastighetsbolagen i landet intervjuats. Fastighetsbarometern undersöker hur nöjda hyresgästerna är med lokalerna och servicen från fastighetsägaren och presenteras i form av ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på en hundragradig skala.

– Flera av de deltagande bolagen i Fastighetsbarometern har höjt sina betyg. Betygen ökar som ett resultat av att bolagen jobbat med de områden som starkast påverkar kundnöjdheten, nämligen image, service, förmåga att anpassa lokalerna efter hyresgästens önskemål samt hur fastighetsägaren hanterar felanmälningar säger Johan Welén, projektledare för Fastighetsbarometern på CFI Group.

Hufvudstaden, som har deltagit i undersökningen sedan starten 1997, har i år de nöjdaste kontorshyresgästerna. Bolaget fick ett Nöjd-Kund-Index på 81. På andra plats placerade sig fjolårets vinnare Norrporten med ett NKI på 80 och på tredjeplatsen kom SKL Fastigheter & Service med ett NKI på 79 (deltar för första gången). Årets största NKI-förbättring fick Tjänstepensionsbolaget Alecta i samarbete med Newsec Asset Management. De ökade sitt NKI med fem enheter sedan förra året.

– Bra förvaltningskvalitet är det som prioriteras högst av hyresgästerna och Fastighetsbarometerns Nöjd-Kund-Index är därför ett viktigt verktyg för att mäta förvaltningskvalitet och kunna vidta förbättringar, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Teknologi måste tjäna ett syfte om Omid Noghabai ska satsa

Bolag Han har grundat flertalet bolag inom fastighetsbranschen och enligt honom själv vill han modernisera branschen från grunden. Samtidigt är Omid Noghabai tydlig med hur han ser på digitaliseringsarbetet: – Det ska vara koncept som gör att man som fastighetsägare faktiskt sparar pengar. Då kommer jag att investera i det.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige