Undersökningen genomförs av CFI Group och Fastighetsägarna Sverige.
Norrporten toppar Fastighetsbarometern Kontor 2013 med ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 80 och har därmed Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster. På delad andraplats placerar sig fjolårets vinnare Hufvudstaden samt Diligentia, båda med ett NKI på 78.
Humlegården svarar för årets största NKI-förbättring, med en NKI-ökning på fyra enheter från förra året. Gemensamt för dessa bolag är att de jobbar mycket aktivt med de områden som starkast driver kundnöjdhet.
– Efter ett utmanande år med tidvis negativ publicitet och nyorientering av bolaget känns det förstås mycket glädjande att våra kunder är nöjda med oss. Förstaplaceringen ser jag som ett resultat av att alla i Norrporten anstränger sig för att fånga upp och möta hyresgästernas behov. Återkopplingen från hyresgästerna ger oss bra kunskap om våra styrkor och svagheter. Det inspirerar oss framåt, säger Jörgen Lundgren, vd på Norrporten.
Det sammanvägda Nöjd-Kund-Indexet ligger i år på 73, vilket är en ökning med en enhet från 2012. De områden som starkast driver kundnöjdheten är hur fastighetsägaren lever upp till den image bolaget har, den service man ger hyresgästerna, hur man hanterar anpassning av lokaler samt hur man behandlar felanmälningar och klagomål.
– Över de senaste tio åren har vi sett en positiv utveckling av Fastighetsbarometerns NKI-index och branschen har blivit allt bättre på kundvård. Årets resultat tangerar det högsta index vi hittills uppmätt för kontorshyresgäster. Detta beror till stor del på att majoriteten av bolagen fortsätter att ha en hög servicenivå och blir bättre på att uppfylla kundens förväntningar vid anpassning av lokalerna. Detta är starka drivkrafter till ett förbättrat NKI och är ett framgångsrecept för nöjda och lojala kunder, säger Johan Welén, projektansvarig för Fastighetsbarometern NKI på CFI Group.
– Fastighetsbarometern Kontor är ett bra verktyg för att mäta kundnöjdhet hos kontorshyresgäster. Undersökningen skapar möjligheter för fastighetsägare att prioritera de områden i sin förvaltning som är viktigast för hyresgästerna, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Lista Stora skulder har lett fram till att kontorsvarukedjan Office Depot stänger deras nära 40 fysiska butiker. Istället kommer man satsa på försäljning online för att åter bli lönsamma. Fastighetssverige har kartlagt vilka fastighetsägare som drabbas.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.