Sedan 2015 har inga kommersiella passagerar- eller fraktflygplan startat eller landat på Säve flygplats utan luftrummet används enbart för flygutbildningar och luftburen räddningstjänst. Det öppnar möjligheten att använda luften som en gigantisk testarena.
– Castellum kontrollerar luftrummet ovanför stora delar av Hisingen och centrala Göteborg upp till en höjd av 1 500 fot (457 meter), ett område utan kommersiell flygtrafik att ta hänsyn till, varken nu eller i framtiden, förklarar flygplatschef Anders Fredriksson.
På Gateway Säve finns start- och landningsbanor, en fullt operationell flygledning och GPS-styrda inflygningshjälpmedel, utan några fysiska inflygningshjälpmedel på marken. Detta är något som Säve Flygplats nyligen var först i Sverige med att få godkänt.
Luften kontrolleras av trafikledningen. Flygplatsen kan styra hur luftrummet ska användas, antingen genom att stänga av vissa delar för trafik eller i samråd med Transportstyrelsen skapa så kallade restricted areas, fridlysta områden där företag till exempel kan skicka upp drönare, öva förarlös navigering med hjälp av GPS, testa batteritider, material och viktförhållanden. Möjligheterna är många för företag som i framtiden till exempel vill kunna leverera allt från e-handlad elektronik till veckans matinköp hem till folks balkonger eller köra förarlös flygtaxi. Flygplatsen med tillhörande luftrum kan även hyras av externa företag, till exempel för reklamfilminspelningar.
– Redan i dag finns företaget Everdrone här, som i samarbete med SOS Alarm och Karolinska sjukhuset utvecklar en tjänst med hjärtstartare som flygs ut med drönare. En annan aktör är Heart Aerospace som utvecklar framtidens elflyg, säger Anders Fredriksson.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.