– Den svagare omvärldskonjunkturen har hittills haft en begränsad effekt på de svenska småföretagen, där en övervikt av företag alltjämt uppvisar en ökad orderingång och stigande omsättning om än i en långsammare takt. Om småföretagens planer för nästa år besannas skulle nedgången i småföretagskonjunkturen bli väsentligt mildare jämfört med krisåren 2008-2009. De mest optimistiska förväntningarna för nästa år finns i tjänsteföretagen, säger Jörgen Kennemar, ekonom på Swedbank.
Konjunkturindikatorn, som är en summering av nettotalen beställningar, omsättning och sysselsättning sjönk till 48 från 63 i småföretagsbarometern som presenterades i våras. På ett års sikt väntas indikatorn stiga till 52 jämfört med 93 för ett halvår sedan.
– Var fjärde företag planerar att nyanställa under det kommande året, i synnerhet inom tjänstesektorn. Sex av tio småföretag uppger också att de ser goda expansionsmöjligheter på sikt. Särskilt optimistiska är exportföretag samt företag inom den privata tjänstesektorn. Att ge företagen möjligheter att förverkliga dessa planer är oerhört viktigt för hur arbetsmarknaden och svensk ekonomi totalt sett kommer att utvecklas, säger Lars Jagrén, chefekonom på Företagarna.
De största tillväxthindren för expansion är svag efterfrågan och arbetskraftskostnader. Brist på arbetskraft är alltjämt ett utbrett tillväxthinder för småföretagen trots den svagare konjunkturen. Det gäller i synnerhet de företag som ser expansionsmöjligheter där drygt vart femte företag anser att bristen på arbetskraft är det främsta tillväxthindret.
Omvärldskonjunkturen är den största konjunkturrisken för småföretagen följt av stigande räntor och högre råvarupriser.
Handel Den hajpade amerikanska hamburgerkedjan Five Guys kommer till Sverige i höst – och det gör den med hjälp av en svensk tandläkare. Noel Abdayem är serieentreprenören som står bakom NCPA Capital som har fått masterfranchise-rättigheterna för hamburgerkedjan – målet är minst 20 restauranger på fem år varav hälften i Sverige. För Fastighetssverige berättar han om varför han ger sig in i restaurangbranschen, hans långa kärlek till den amerikanska kedjan och risken han tar i att etablera ännu en hamburgerkedja på en redan överhettad marknad.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.