- Bortsett från produktionsstöd och subventioner till enskilda hushåll är infrastrukturinvesteringar ett tredje sätt att få igång byggandet. Inte minst spårbunden trafik kan göra platser som i dag upplevs som oattraktiva mer tillgängliga. Där finns en stor potential, säger Lars Redtzer, infrastrukturansvarig på Sveriges Byggindustrier.
Trafikverket fick i mars uppdraget att upprätta ett förslag till en nationell trafikslagsövergripande plan för perioden 2018 till 2029. En nyckelpunkt i regeringens direktiv är att räkna på förutsättningarna för bostadsbyggande i varje större infrastrukturprojekt.
- Beslut om den nationella planen fattas nästa vår. Då måste samhälls- och bostadsnyttor väga tyngre i planerna för nya infrastruktursatsningar. Att så blir fallet behöver regeringen följa upp mycket noggrant, säger Lars Redtzer.
Politiskt kan det vara nödvändigt att tydligare skilja på drifts- och investeringskostnader i statsbudgeten. Avyttring av viss statlig infrastruktur är en tänkbar finansieringslösning.
- Befolkningstillväxten, bristen på bostäder och behovet av en minskad miljöbelastning är akuta samhällsutmaningar. Om vi inte lyckas låsa in statliga pengar till infrastruktursatsningar blir målet på 700 000 påbörjade bostäder fram till 2025 svårt att nå, avslutar Lars Redtzer.
Bostäder I veckan kom Produktivitetskommissionen med sitt delbetänkande, med Kristina Alvendals rapport som bilaga. Fastighetssverige tog ett snack med Alvendal om hennes tankar kring rapporten, delbetänkandet och vägen framåt för svenskt bostadsbyggande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.