Image

Fastighetsägarna: Omsättningen kvar i stadskärnorna

Sverige Ryktet om de svenska stadskärnornas kris är överdrivet, enligt Fastighetsägarnas rapport Cityklimatet som visar att omsättningen stannar i stadskärnorna, men att konsumenternas beteendemönster håller på att ändras.
Publicerad den 6 Juli 2015

En attraktiv stadskärna är en viktig förutsättning för tillväxt i en kommun. Ett levande centrum lockar till sig investerare, besökare, invånare och entreprenörer. Ett sätt att värdera stadskärnans attraktionskraft är att i ekonomiska termer mäta hur det går för handeln och besöksnäringarna i stadskärnan.

På uppdrag av Fastighetsägarna tar analysföretaget WSP årligen fram dessa uppgifter för ett femtiotal svenska stadskärnor.

- Rapporten visar att sällanköpsvaruhandeln backar i den hårda konkurrensen från externa handelsplatser. Men den visar också att den totala omsättningen ändå finns kvar i stadskärnan, eftersom omsättningen för caféer, restauranger, hotell och dagligvaror har ökat de senaste åren, säger Göran Höckert på Fastighetsägarna.

Omsättningsförändringen mellan åren 2011 och 2014 visar att dagligvaruhandeln, som till exempel livsmedel, tobak och tidningar, har ökat med i snitt 1,6 procent årligen. Hotellnäringen har ökat med 2,2 procent och café- och restaurangnäringen har ökat med 2,2 procent årligen. Minskningen finns inom sällanköpsvaruhandeln, som till exempel kläder, skor, hem- och fritidsvaror, där förändringen ligger på minus 1 procent årligen. Den totala ökningen på omsättningen ligger på 0,5 procent årligen.

- Vår slutsats är att ryktet om stadskärnornas kris är överdrivet. Men vi är på väg att omfördela vår konsumtion. Det senaste året var hotellnäringen och dagligvaruhandeln de näringar som gick bäst i stadskärnorna. Kanske är det en strukturomvandling vi ser, fortsätter Göran Höckert.

Till hösten kommer Fastighetsägarna presentera fördjupade analyser av det ekonomiska läget i de 50-tal stadskärnor som ingår i undersökningen.

- Allt visar på att stadskärnan har en stark dragningskraft för mänskliga möten och aktiviteter, men att vi kan bli ännu bättre på att utveckla dessa kvaliteter. För att staden ska behålla sin attraktionskraft även i framtiden är det viktigt att alla intressenter i stadskärnan samarbetar mot gemensamma mål och dessutom är öppna för nya strömningar och konsumtionsmönster.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

830 000 kvadratmeter färdigt för etableringar

Bygg/Arkitektur I Jönköping går ett enormt område mot att kunna ta emot ett stort antal verksamheter. 2 000 jobb kan skapas och redan har en aktör lagt händerna på 32 000 kvadratmeter i området.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige