Image

Sundbyberg går in med 800 miljoner i Mälarbanan

Stockholm Sundbyberg går in med 800 miljoner kronor i Mälarbanan och gör det därmed möjligt att gräva ner banans fyra spår som går genom centrala Sundbyberg under jord.
Publicerad den 19 Mars 2013
Jonas Nygren, ordf. kommunstyrelsen, och Helena Sundberg, regionchef på Trafikverket, skriver under avtalet. Bild: Sundbybergs stad.
Jonas Nygren, ordf. kommunstyrelsen, och Helena Sundberg, regionchef på Trafikverket, skriver under avtalet. Järnvägen läggs i tunnel mellan Marabouparken och Solnagränsen. Bild: Sundbybergs stad.
Järnvägen läggs i tunnel mellan Marabouparken och Solnagränsen. Mälarbanan. Bild: Sundbybergs stad.
Mälarbanan.

När Trafikverket bygger Mälarbanans fyra spår genom centrala Sundbyberg kommer hela spårområdet att ligga under jord. Det framgår av ett avtal mellan Trafikverket och Sundbybergs stad som presenterades på en presskonferens under måndagen. Avtalet har kommit till stånd efter en bred politisk uppgörelse mellan Sundbybergs partier, och kommer formellt att tas upp för beslut i kommunfullmäktige den 25 mars.

Mälarbanan kommer att gå mellan Kallhäll i Järfälla och Tomteboda i Solna. Sedan tidigare har finansieringen av byggandet varit säkrat för den första etappen, mellan Kallhäll och Barkarby. Men det har saknats medel för att bygga etappen Barkarby - Tomteboda, som går genom Sundbybergs centrum, på grund av den dyrare tunnellösningen.

Det nya avtalet innebär att Sundbyberg går in med 800 miljoner kronor i projektet och i utbyte blir ägare till 40 000 kvadratmeter mark ovanpå den övertäckta järnvägen.

– Det är ett mycket stort och viktigt beslut för Sundbybergs framtid. När järnvägen läggs under jord kommer yta att frigöras och vi får en sammanhållen stadskärna med plats för torg, mötesplatser och viss bebyggelse i markplan. Tågbullret försvinner samtidigt som kommunikationerna förbättras. Jag är väldigt glad att vi lyckats lösa det här tillsammans med Trafikverket, säger kommunstyrelsens ordförande Jonas Nygren (S).

Oppositionsrådet Mikael T Eriksson (M), som också deltog på presskonferensen, tycker att avtalet ger Sundbyberg stad förutsättningar till fortsatt förnyelse.

– Järnvägen har historiskt alltid varit av central betydelse för oss och med den här lösningen kommer den även i framtiden att bidra till vår stads attraktivitet.

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Yield-spreaden mellan logistik och lättindustri har varit alldeles för stor"

Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige