I en tid när näthandeln ökar stadigt har CBRE genomfört den mest omfattande studien i sitt slag där man frågat över 10 000 europeiska konsumenters om deras åsikter om hur och var de handlar. Sverige har varit ett av de länder som ingått i undersökningen.
Rapporten - "How We Shop: Inside the Minds of Europe’s Consumers" - visar att trots att intresset för onlineshopping ökar så har inte konsumenterna för avsikt att ändra sina shoppingvanor radikalt under kommande år. En avsevärd majoritet har ännu inte helt anammat ny teknik och digitala verktyg som exempelvis QR-koder. Två tredjedelar av konsumenterna svarade att pris, fräsch miljö, trygghet och lättillgänglighet är de viktigaste faktorerna när de väljer var de ska göra sina inköp. Möjligheten att kombinera shoppingen med underhållning och avkoppling ansågs också vara viktigt av en tredjedel av de tillfrågade, och av över hälften i den yngre åldersgruppen.
Trots konkurrens från butiker på nätet och shoppingcenter utanför staden föredrar de europeiska konsumenterna att handla i gallerior och i butiker på stadens huvudgator. Det innebär att förändringen av hur vi handlar är relativt långsam och att fysiska butiker fortsätter att spela en viktig roll.
Några viktiga punkter i rapporten:
• När det gäller att handla kläder besöker konsumenterna oftast lokala butiker och gallerior– minst en gång i månaden i genomsnitt. Köpcentrum utanför städerna besöks i genomsnitt var sjätte vecka.
• 78 procent av européerna väljer att handla kläder i gallerior. Siffran stiger till cirka 90 procent om man bara tittar på invånarna i Västeuropa.
• Två tredjedelar eller fler av konsumenterna angav att pris, fräsch miljö, trygghet, bra/gratis parkering och lättillgänglighet var de viktigaste faktorerna när de väljer var de ska handla.
• Utbudet av butiker och, i synnerhet, butikernas storlek (och därmed möjligheten att erbjuda ett stort utbud av varor) kom högt upp på listan över var konsumenternas väljer att göra sina inköp.
• 54 procent av konsumenterna tar bilen när de besöker gallerior, och 76 procent gör det när de besöker köpcentrum utanför staden. 30 procent av resorna till lokala butiker görs också med bil, vilket tyder på att parkering är viktigt för kundnöjdheten och antalet besökare, både i och utanför staden.
• Försäljningen online kompletterar detaljhandel i butik. Vid onlineköp föredrar 64 procent av konsumenterna hemleverans, men 85 procent anser att det är viktigt att ha tillgång till en fysisk butik där de kan se/känna på kläderna innan de handlar online.
• De digitala verktygen har en bit kvar. Till exempel är det mindre än en tredjedel av konsumenterna i Europa som någonsin har jämfört priser med hjälp av mobiltelefoner, eller använt QR-koder för att besöka webbplatser. Användningen kommer emellertid att öka i framtiden med tanke på att det är en högre användningen bland de konsumenter som idag är mellan 16 och 34 år.
Peter Gold, Head of Cross Border EMEA Retail, CBRE, säger:
- De viktigaste faktorerna för en framgångsrik butiksetablering – att erbjuda kunden värde, bekvämlighet, fräsch miljö och trygghet – förblir viktigast för konsumenterna. Trots att många detaljhandlare anammar den nya tekniken uppger konsumenterna att de inte har för avsikt att ändra sina shoppingvanor radikalt inom den närmaste framtiden. Konsumenterna har ett betydligt mindre intresse för mobilteknik och QR-koder än detaljhandeln själva, så det är möjligt att pengarna borde investeras på annat håll.
På CBRE är vår passion att leverera marknadsledande fastighetsrådgivning som gör det möjligt för våra kunder att blomstra – i hela världen.
CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA. Företaget har runt 80 000 anställda och fler än 450 kontor som stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.
CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning inom – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med res...
Presenteras av Quandify
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Prisma Properties har lagt den tredje kvartalsrapporten för 2024 till handlingarna och kan där med bocka en av alla saker som ska avklaras under resterande del av året. För det är mycket på gång för bolaget, med vd Fredrik Mässing i spetsen.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.