Europaläget är skakigt och den italienska ekonomin är redan i recession. Hushållens oro har dessutom ökat efter Riksbankens räntehöjning i december. Hushållskonsumtionen för helåret 2018 landade på beskedliga 1,2 procent i fasta priser, en siffra som bör ställas i relation till befolkningsutvecklingen på 1,1 procent. En begynnande lågkonjunktur i kombination med strukturella förändringar medför stora utmaningar för de svenska handlarna. Jonas Arnberg, VD på HUI Research, menar att digitalisering och internationalisering är game-changers för detaljhandeln:
– All tillväxt inom sällanköpsvaruhandeln tillföll nätet under 2018 och försäljningen i de fysiska kanalerna krymper. Avslutningen på 2018, med en oväntat svag decemberförsäljning och en förskjutning av julhandeln till november månad, avslöjar också att importerade kampanjdagar som Black Friday och Singles’ Day har förändrat konsumenternas köpmönster på bara några år.
Konjunkturrapporten från HUI Research fördjupar sig i konkurrensläget inom dagligvaruhandeln. Det uppmärksammas bland annat att tillväxten under senare år har varit betydligt högre inom både lågprissegmentet och den high-end-präglade specialvaruhandeln än inom mellansegmentet och den traditionella livsmedelshandeln. Överlägset fortast går dock utvecklingen på nätet.
– När maten migrerar till onlinekanaler går detaljhandelsskiftet in i nästa fas. Med en ökad försäljning av mat via nätet sjunker trafiken till våra fysiska handelsplatser, vilket påverkar hela detaljhandeln. Det är hög tid för detaljisterna att se över sin butiksnätsstruktur och sin digitala strategi, avslutar Jonas Arnberg.
Fyra gånger per år publicerar HUI Research en djuplodande konjunkturbedömning. I rapporten redovisas prognoser för utvecklingen i handeln, enskilda branscher och svensk ekonomi som helhet för de kommande två åren. Fokus ligger på prognoser för detaljhandeln och hushållens konsumtion. I konjunkturbedömningen ingår även fördjupningar och en analys av detaljhandeln i våra nordiska grannländer.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Neobo stärker upp i toppen av bolaget genom rekryteringen av Ali Ali som ny transaktionschef. För Fastighetssverige berättar han vad som lockade med att ansluta till Neobo, om sin snabba karriärsutveckling, om tiden på Rikshem, om sin syn på transaktionsmarknaden för bostäder samt om vilken nytta han har av sin karriär som fotbollsdomare.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.