Skanskas undersökning visar att 55 procent av bostadsköparna gärna ser att bottenvåningen används till serviceverksamhet. Mest populärt är det med bagerier. Närmare hälften, 47 procent, vill ha möjlighet att köpa dagsfärskt bröd på morgonen. Även caféer och apotek är populärt att ha i huset, endast en av fyra tycker att bottenvåningarna istället borde användas till bostäder.
På frågan om vilken typ av verksamhet de helst inte vill ha i sina fastigheter säger sex av tio att pubar är minst önskvärt. Därefter följer restauranger, pizzerior och även Systembolagets butiker.
– Förra året sålde vi cirka 2 600 nyproducerade bostäder och vi ser att våra köpare föredrar lugna verksamheter framför sådana som kan leda till höga ljudnivåer, till exempel restauranger och pubar. Genom att fråga potentiella köpare om vad de vill ha kan vi fortsätta bidra till att utvecklas trivsamma och attraktiva områden, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.
Topp 10: Det vill vi ha i våra bostadshus
1. Bageri 47 %
2. Café 38 %
3. Apotek 29 %
4. Matbutik 27 %
5. Delikatessbutik 26 %
6. Blomsteraffär 24 %
7. Gym 20 %
8. Kontor 18 %
9. Jouröppen butik 18 %
10. Restaurang 16 %
Det vill vi inte ha:
Pub/Bar 59 %
Systembolaget 45 %
Restaurang 40 %
Pizzeria 37 %
Förskola/Skola 37 %
Jouröppen butik/Närlivs 25 %
Sushi/Thai 18 %
Gym 17 %
Vårdcentral 16 %
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd i januari 2017 via Skanskas Bopanel med totalt 657 svarande. Skanskas Bopanel består av över 2 000 bostadsköpare med varierande ålder och livssituation.
Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.
I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.
Skanska Kommersiell U...
Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden
Presenteras av Pattern Geographic
Uthyrning Den lokala aktören ökar på med nya ytor, efterfrågan är så stor att ytterligare kvadratmeter behövs i centrala Göteborg. Vd:n Daniel Carlsson berättar mer om bakgrunden till satsningen, svårigheterna som påverkat konkurrenterna och den förändrade efterfrågan de ser.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.