Image

Skyddsbarriär ska skydda Malmö från havet

STADSUTVECKLING Ny bebyggelse bör endast planeras där marknivån är åtminstone tre meter över havet och mot havet bör det, på lång sikt, skapas en skyddsbarriär som klarar extrema väderhändelser med högvatten och vågor. Det konstateras i en så kallad dialog-pm som tagits fram av stadsbyggnadskontoret i Malmö.
Publicerad den 5 December 2008

Malmö behöver en långsiktig strategi för att klara konsekvenserna av en stigande havsnivå. Det konstateras i en så kallad dialog-PM, Klimatet, havsnivån och planeringen, som tagits fram av stadsbyggnadskontoret och som nu sänds på remiss till kommunala organ, myndigheter och intresseorganisationer.

Utgångspunkten är att havens nivå stiger på grund av den globala uppvärmningen. FN:s klimatpanel bedömer att världshavens medelnivå kommer att höjas med mellan 18 centimeter (i ett lågalternativ) och 59 centimeter (i ett högalternativ) inom de närmaste 100 åren. Översatt till Malmöförhållanden motsvarar det en höjning av havsytan med mellan 22 och 66 centimeter.

I högalternativet kommer stora delar av strandängarna från Lernacken och söderut att hamna under vatten.

När medelvattennivån stiger höjs också de extrema högvattennivåerna och om 100 år kan havet, i extrema fall, komma att gå närmare tre meter över nuvarande havsnivå. Det betyder att hela kusten, betydande delar av Malmö innerstad samt delar av Malmös viktigaste utvecklingsområden som Västra hamnen, Nyhamnen och Limhamns hamnområde, ligger i farozonen.

Förslaget är att den nuvarande riktlinjen i översiktsplanen om lägsta marknivå för nybyggnation höjs från 2,5 till 3 meter. För att skydda redan bebyggda områden från översvämningar föreslås att på lång sikt en skyddsbarriär byggs upp längs kusten. Ett sådant kustskydd kan vara en kombination av utfyllnader, vallar, murar och rörliga anordningar som stängs när översvämning hotar.

Höjd havsnivå och översvämningar riskerar att hota såväl människors säkerhet som stora ekonomiska värden och Malmös fortsatta utveckling måste därför planeras på ett sådant sätt att dessa hot avvärjs.

Med ett kustskydd skulle möjligheterna öka att bygga en tät och blandad stad med begränsat transportbehov. Alternativet, att bygga mer i Malmös periferi, skulle ha negativa konsekvenser i form av förstörd jordbruksmark, stadsutglesning, ökat bilberoende och minskad attraktivitet.

- Vi står dessbättre inte inför någon omedelbar risk för att drabbas av allvarliga översvämningar eller andra olägenheter till följd av den förväntade höjningen av havsnivån, men det är viktigt att vi har en god beredskap för vad som kan hända på längre sikt, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande, kommunalrådet Anders Rubin (s).

- Ett tidsperspektiv på hundra år är ju faktiskt inte särskilt lång och därför måste vi redan nu börja planera för vad som måste göras för att förebygga och hindra kommande katastrofer, säger han.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Tronskifte i Nivika

Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige