Image
RED, med vd Ronald Rico i spetsen, säljer till Costco i Bernstorp.
RED, med vd Ronald Rico i spetsen, säljer till Costco i Bernstorp. Bild: RED

RED säljer till Costco i Bernstorp

Transaktioner RED bekräftar att allt nu står klart avseende detaljplanen och bygglov för genomförandet av megaprojektet som skall definiera Bernstorp till Öresunds nya handelsmecka. RED bekräftar att Costco förvärvar projektet av RED och därmed den mark som RED tidigare förvärvat av Burlövs kommun.
Publicerad den 6 December 2023

Ambitionen är en storslagen öppning våren 2025 och företagen arbetar nu tillsammans med kommunen för att säkerställa tidsplanen.
Det nya Costco-varuhuset kommer att rikta sig till hela Öresundsregionen som upptagningsområde och kommer att ytterligare stärka Bernstorps roll som regionalt handelsområde. Etableringen förväntas generera i storleksordningen 250 nya arbetstillfällen. Detta blir den USA-baserade handelsaktörens andra projekt på den svenska marknaden efter etableringen i Täby, Stockholm. Även Biltema, som tidigare förvärvade mark av RED, siktar nu själva på en öppning redan under hösten 2024. Planen är att etablera Biltemas genom tiderna största enhet på handelsområdet med en volym om 11 000 kvadratmeter. Etableringen väntas generera i storleksordningen 100 arbetstillfällen.

– Successivt och metodiskt har vi med stort tålamod arbetat med att stabilisera området pusselbit
efter pusselbit. Ett arbete som tagit oss mer än tio år att genomföra, där Vi har levererat Bauhaus, attraherat Biltema, fyllt området med ytterligare attraktiva starka detaljhandelskoncept, adderat service till området och nu toppar vi detta med 17 000 kvadratmeter Costco. Vi har åstadkommit en historisk turnaround av handelsområdet och definierat Bernstorp till en regional destination. Bernstorp är nu handelsområdet i Öresundsregionen, säger Ronald Rico, vd på RED.

RED fokuserar nu på ytterligare en återstående etapp som rymmer 7 000 kvadratmeter där bolaget redan kontrakterat Rusta som ännu ett starkt tillskott till området. Utöver detta är ambitionen att fylla de återstående volymerna med namnkunniga varumärken.
– Vi har blivit ifrågasatta under tio års tid, men vår strävsamhet har burit frukt och vi har lyckats rita om handelskartan i Öresund. Vi är inte bara skapare av handelsbyggnader; vi är skapare av möjligheter, banbrytare och visionärer. Tillsammans fortsätter vi vår resa, med ödmjukhet som vår kompass och
framgång som vårt bestämda mål, säger Ronald Rico.

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Bilderna bakom kulisserna: Så ska legendarisk rockklubb bli galen golfklubb på 1 000 kvadrat

Uthyrning Olle Frandsen, en av grundarna till Underground Golf Club, möter upp på Fastighetssveriges reporter i den legendariska rockkonsertlokalen på Kaserntorget, mitt i den centrala smeten av Göteborg. Om en kort tid är det dock galen golf som ska fylla den 1 000 kvadratmeter stora lokalen. – Självklart ska vi behålla Sticky Fingers-skylten på något sätt, säger han.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige