Hyreskartan kallas webbtjänsten och den leds av Joachim Bozorgnia som för några år sedan lämnade NAI Svefa för att starta det egna bolaget Cresnia.
- En vanlig uppfattning från hyresgäster är att de upplever att den kommersiella hyresmarknaden kännetecknas av hemliga hyresavtal och dålig genomlysning. Företagen vet inte vad grannen eller konkurrenten betalar i hyra när de själva förhandlar fram sitt långa hyreskontrakt med fastighetsägaren. Naturligtvis är hyran baserad på en rad olika faktorer, så exempelvis investeringar av fastighetsägare, lokalens placering eller läge. Men företagen behöver en uppfattning om vilka ungefärliga hyror som är rimliga i ett område, och det kan hyreskartan visa, säger Joachim Bozorgnia.
Webbtjänsten riktar sig till stora och små företag som är kommersiella hyresgäster. Hyresgästerna anger själva vad de betalar i hyra i en nätbaserad databas. På så sätt blir hyrorna offentliga och jämförbara. På Hyreskartan.se ska de kommersiella hyresgästerna själva lägga in sin hyra anonymt och samtidigt jämföra sina priser och på sikt spara pengar. Hyreskartan är nationell och uppdelad utifrån fyra kategorier. Användaren behöver ha sitt hyresavtal till hands vid registrering och rapporterar in sin hyra för kontor, lager, butik eller industri.
- Vi tror att kartan har fått så stort genomslag för att hyror är en kostnad som företag har börjat ifrågasätta. På sikt vill vi att företag ska kunna använda kartan för att kunna skaffa sig ytterligare marknadskunskap, säger Bozorgnia.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bygg/Arkitektur I Jönköping går ett enormt område mot att kunna ta emot ett stort antal verksamheter. 2 000 jobb kan skapas och redan har en aktör lagt händerna på 32 000 kvadratmeter i området.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.