Att bo nära grönområden och livsmedelsbutiker rankas också högt för majoriteten av bostadsköparna.
De flesta anser att det maximalt ska ta tio minuter att gå till närmaste station. Längre avstånd än så accepteras inte ens av var tionde person. Vilken typ av kollektivtrafik som finns i närheten är mindre viktigt. Var tredje person svarar att de vill bo i närhet till en busslinje, 21 procent föredrar tunnelbanan och var tionde vill bo i anslutning till spårvagn eller tvärbana. För var femte spelar det ingen roll vilket färdmedel de bor nära så länge det finns en förbindelse med kollektivtrafiken.
Den tid man kan tänka sig att spendera på att pendla mellan jobb och bostad varierar, 35 procent anger 21-30 minuter enkel resa och nästan lika många (34 procent) har 45 minuter som övre gräns. Däremot vill en övervägande majoritet undvika för många byten, endast åtta procent av de tillfrågade kan tänka sig mer än ett byte med kollektivtrafiken för att ta sig mellan hemmet och arbetet.
– Vi ser här vilken avgörande roll kollektivtrafiken spelar i människors vardag och i förlängningen för att skapa attraktiva bostadsområden. Med dagens bostadsbrist borde samplanering av infrastruktur och bostadsbyggande vara en prioriterad fråga. Det är så förutsättningarna för ett storskaligt bostadsbyggande kan skapas, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.
Topplista – viktigaste aspekterna vid val av bostadsläge*
1. Goda förbindelser med kollektivtrafiken - 76 procent.
2. Närhet till service t.ex. livsmedelsbutiker/apotek - 59 procent.
3. Parkerings- eller garageplats i området - 50 procent.
4. Närhet till grönområden - 49 procent.
5. Närhet till förskola/skola - 13 procent.
* Flervalsfråga med totalt åtta svarsalternativ
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd i maj 2016 via Skanskas Bopanel med totalt 971 svarande. Skanskas Bopanel består av över 2 000 bostadsköpare med varierande ålder och livssituation.
Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.
I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.
Skanska Kommersiell U...
Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Neobo stärker upp i toppen av bolaget genom rekryteringen av Ali Ali som ny transaktionschef. För Fastighetssverige berättar han vad som lockade med att ansluta till Neobo, om sin snabba karriärsutveckling, om tiden på Rikshem, om sin syn på transaktionsmarknaden för bostäder samt om vilken nytta han har av sin karriär som fotbollsdomare.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.