Nuvarande verkstad på knappt 4 000 kvadratmeter fördubblas. Kapaciteten för antalet tåg som kan omhändertas ökar från två till sex spår. Ett 50-tal personer kommer ha sin arbetsplats på depån varför också kontorsytan fördubblas.
– Vi är glada att vi fått utveckla konceptet tillsammans med Västtrafik och att vi nu tillsammans bygger ett ännu starkare partnerskap. Tillsammans kommer vi bygga en modern depå som bidrar till ett rationellt underhåll, säger Micael Svensson, affärsområdeschef på Jernhusen.
Projekteringen påbörjas omgående tillsammans med Västtrafik och efter sommaren 2022 beräknas bygget vara klart.
– Depån kommer ha stor betydelse för tågtrafiken i Västra Götaland. Med våra 45 helt nya tåg ökar behovet av underhåll och service, nu när vi bygger ut tågdepån skapar vi förutsättningar för en smidig tågtrafik så att resandet med tågtrafiken kan fortsätta att öka, säger Jarl Samuelsson, affärsenhetschef, Västtrafik.
Underhåll av tågen utförs av Alstom och Bombardier. Det rör sig till exempel om reparationer, service och komponentbyte.
Presenteras av Quandify
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.