Byggnationen påbörjas nu i veckan och den nya logistikbyggnaden beräknas stå färdig i oktober 2014.
Mertz Transport flyttar sin verksamhet från Södra Nyhamnen den 1 juli 2014 och därefter flyttar deras kontor in när hela byggnaden är klar.
Malmö Kombiterminal binder samman Kontinentalbanan till Europa med Södra och Västra stambanan genom Sverige. Dessutom kan terminalen genom sitt centrala läge fungera som en nod för citylogistik till och från Malmö.
- Jernhusens investeringar i Malmö Kombiterminal är en viktig pusselbit i vårt mål om att bidra till att mer gods transporteras på järnvägen. Många utländska aktörer vill skifta enheterna innan de går vidare i Sverige och effektiva omlastningsmöjligheter i Malmö är viktig funktion för både import och export, säger Micael Svensson, affärsområdeschef på Jernhusen.
Malmö Kombiterminal hanterar i dag 65 000 godsenheter/containrar årligen. Den nya logistikbyggnaden är en omlastningslokal för gods som kommer till Sverige för vidare transport i Norden. Byggnaden är på drygt 7 500 kvadratmeter och anpassas efter framtidens godstrafik.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av CDVI
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Ekonomi/Finansiering Fondförvaltaren Peter Norhammar tipsar om tre fastighetsaktier att ge bort i julklapp, där bland annat en storspelare inom logistik borde finnas med på önskelistan. Dessutom blickar han tillbaka på det volatila året och spanar om förväntningarna på fastighetsbörsen under 2025.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.