Image
Bild: ibis

Hotellkedja slopar receptionerna

Bolag Ett av världens största hotellvarumärken, ibis, inför ett nytt koncept vid sina hotell världen över. Målet är att göra hotellet till en levande mittpunkt där resenärer och närboende kan mötas.
Publicerad den 2 Februari 2019

Ett av världens största hotellvarumärken, ibis, inför ett nytt koncept vid sina hotell världen över. Målet är att göra hotellet till en levande mittpunkt där resenärer och närboende kan mötas. Bland annat satsar man på att stärka relationen mellan gästerna och de anställda samt utöka mat- och musikupplevelserna.

– Hotellet har länge varit förknippat enbart med övernattning men den bilden börjar suddas ut i takt med att gästerna förväntar sig ett bredare socialt utbud. Dagens resenärer förväntar sig ett mer personligt, unikt och inkluderande hotell som uppmuntrar nya möten och upplevelser, säger Jan Birkelund, ansvarig för försäljning och distribution på AccorHotels i Norden.

Receptionen, som genom åren varit en symbolisk funktion på hotell, tas nu bort. Istället kan incheckningen skötas mobilt i baren medan gästerna tar en kaffe eller drink. Det gör de anställda mindre statiska och ökar den sociala interaktionen mellan dem och gästerna.

För trots den snabba digitala utvecklingen förblir den mänskliga närvaron fortsatt mycket viktig för gästerna. De receptionsfria hotellen har redan gjort succé i London och nu satsar ibis på att presentera konceptet på samtliga av sina hotell till 2022.

Som en del av det nya konceptet satsar ibis på att göra hotellet till en ännu tydligare mötesplats för resenärer och lokalbefolkningen – bland annat genom ett ökat utbud av restauranger, barer och unik design. Med lokalt skräddarsydda menyer och spännande signaturdrinkar ska varje hotell få en unik atmosfär och locka fler att spendera tid där.

ibis tar dessutom steget in på musikscenen och satsar på att göra musik till en integrerad del av kundupplevelsen. Under 2019 kommer ibis att stå som värd för fler än 100 liveuppträdanden från både världsartister och nya talanger.

- Victor Friberg
victor@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Bostadsbyggandet har investeringsbehov på 1 000-2 000 miljarder"

Bostäder Räntan, löneutvecklingen och byggpriserna är faktorer som kommer påverka vägen framåt när krisen för bostadsbyggnadet har bottnat ur. Fast krisen och dess effekter är långt ifrån över menar Lennart Weiss, Veidekkes kommersiella direktör, när han gästade Västsvenska Handelskammarens seminarium på temat om vägen framåt.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige