Det 24 000 kvadratmeter stora lagret kommer främst att hantera importgods som ska transporteras vidare till de svenska slutkonsumenterna.
– Göteborg har ett idealiskt logistikläge för import. Närheten till hamnen och övrig infrastruktur gör att vi kan garantera leveranser till storstadsområdena Stockholm, Oslo, Malmö/Köpenhamn och Göteborg inom ett dygn, säger Mats Olsson, vd på Schenker Logistics.
Det nya logistikcentret innebär ökade volymer för Göteborgs Hamn. På ett år har terminalen kapacitet att hantera 5 000 tjugofotscontainrar (teu). En stor del av det är helt nya volymer för hamnen. I år skeppas cirka 900 000 containrar via hamnen.
– Det är mycket positivt att Schenker Logistics - en av de största spelarna inom logistik och transport – nu etablerar sig precis intill Göteborgs Hamn. Det nya logistikcentret stärker vår position som hela Sveriges hamn, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn.
Det första spadtaget tas i januari och byggnaden beräknas står färdig i december 2013. Göteborgs Hamn har utvecklat projektet i nära samarbete med DB Schenker som kommer att hyra lokalen och NCC, som bygger fastigheten.
– Det blir en modern logistikhall miljöklassificerad enligt Green Building, säger Henrik Bergman, affärschef på NCC Construction.
När byggnaden är på plats räknas verksamheten sysselsätta mellan 100 och 150 personer.
Presenteras av CDVI
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.