Världen har arbetat i en linjär ekonomi sedan den industriella revolutionen. Idag är behovet av att minska vår klimatpåverkan stort och en omställning till en cirkulär ekonomi är ett viktigt steg på vägen. Cirkulär ekonomi har som syfte att minska resursanvändningen och samtidigt bidra till en ökad lönsamhet. Det pågår en transformation inom många branscher, där man aktivt söker lösningar för att ställa om till nya affärsmodeller, arbetssätt och processer samt material, mätmetoder och indikatorer.
Humlegården, IVL, Kinnarps och RISE inleder nu projektet Circularity metrics in business KPI:s (CIRinK 2) som syftar till att utveckla cirkulära indikatorer och testa dem i verkligheten på cirkulära affärsmodeller och produkter. Satsningen fokuserar på realistiska case i form av två pilottester av cirkulära produkter och cirkulära erbjudanden. På lång sikt hoppas initiativtagarna att forskningsprojektet kan stötta svensk industri i arbetet med att bygga cirkulära erbjudanden, mäta deras utveckling och addera cirkulära nyckeltal till samlingen av mer vedertagna nyckeltal.
Övergången till en cirkulär affärsmodell är ett stort steg för alla företag. Det krävs nya riktmärken och resultatindikatorer. Att hitta indikatorer för cirkulär ekonomi som är tydliga, enkla att tillämpa och kommunicera har identifierats som en viktig utmaning.
– Vi genomför ett stort antal lokalanpassningar varje år och genom detta projekt får vi möjlighet att vetenskapligt utvärdera och analysera hur vi genom val av material och metoder kan skapa en mer cirkulär och resurseffektiv process. Att kunna påvisa hur aktiva val bidrar till både ökad hållbarhet och lönsamhet är en viktig del i vårt kunderbjudande, säger Mattias Svensson, chef hållbar utveckling på Humlegården.
– För att skynda på omställningen och göra det möjligt att ställa krav på hållbart cirkulära möbler och erbjudanden behöver vi kunna mäta de många aspekterna av cirkularitet på ett enkelt och validerat sätt. Det här projektet ger oss möjlighet att vetenskapligt utvärdera hur cirkulära våra produkter är vilket är en viktig del i att säkerställa att det blir hållbart på riktigt, säger Johanna Ljunggren, hållbarhetschef på Kinnarps.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.