I Göteborg kostar det 28 000 kronor att få fram en bostad i detaljplan. Samma siffra i Malmö är 15 000 och i Stockholm 17 000. Det visar rapporten Processen – om varför det är så krångligt att bygga i Göteborg och vad vi kan göra åt det, en undersökning WSP gjort för Handelskammaren.
– Det är förstås oacceptabelt och ett hinder för tillväxt. Behoven av både bostäder och kontor är jättestora och investeringsviljan är hög. Det gäller att ta till vara den, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren.
– Trots allt händer det mycket positivt. Jag ser en enorm potential för byggandet i Göteborg. Vi är nu mitt i steget, mellan planer och förverkligande, säger Gunilla Grahn Hinnfors.
Efter decennier av för lite byggande planeras 7000 extra bostäder utöver ordinarie produktion i Göteborg fram till 2021.
– Bostad 2021 är ett viktigt projekt, både för att det innehåller många bostäder men också för att det pekar på ett för Göteborg nytt sätt att jobba. Här gäller det att hålla i projektet och dra lärdomar av det. En sak vi redan ser behovet av är bättre och tidigare samarbete med Länsstyrelsen och Trafikverket för att undvika förseningar och avbrutna planer.
Enligt Västsvenska handelskammaren måste takten i planarbetet öka för att stämma överens med behoven hos medborgarna och näringslivet.
– Göteborg har även ett akut behov av kontor. Vi har minst antal lediga kontor i hela Norden, om vi jämför de större städerna. Det viktigaste framåt är att ha tydliga och tidsatta mål för byggandet. Våra medlemsföretag upplever att osäkerheten kring projekt är stor och att förvaltningarna i Göteborg är dåligt samordnade och alltför inriktade på detaljer. Det är lednings- och attitydfrågor som jag hoppas att staden tar tag i på allvar.
Ett annat problem är antalet överklaganden. Göteborg har högst andel överklaganden, 43 procent, det kan jämföras med Malmös 14 procent. För en snabbare och mer effektiv planprocess ser Gunilla Grahn Hinnfors en rad åtgärder:
– Det första är tidsatta mål och verklig samverkan mellan förvaltningarna och mellan staden och byggaktörerna. Sen behöver vi minska detaljstyrningen och frigöra resurser till att jobba mer med översiktsplanering och samordning med statliga myndigheter som Länsstyrelsen och Trafikverket. Och sist men inte minst, inför allmän initiativrätt och låt byggaktörerna själva rita detaljplaner som sedan behandlas av byggnadsnämnden. Då sätter det offentliga mer ramarna för byggandet och lämnar själva utformningen till aktörerna, säger hon.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.