– Brandspot var de som hade den tydligaste planen för att utveckla piren som evenemangsarena, säger Kjell Johansson, chef fastighet på Älvstranden Utveckling.
När Göteborgs Stad och markägaren Älvstranden Utveckling erbjöd marknaden att hyra Bananpiren var det viktigaste kravet att allt som görs ska vara i linje med Vision Älvstaden och öppet för alla på den cirka 630 meter långa och 90 meter breda ytan i Göta Älv.
– Frihamnen har många gånger visat sig vara en fantastisk mötesplats för göteborgare och inresta besökare. Nu vill vi hitta ytterligare sätt ta vara på de unika möjligheter som finns och utnyttja platsen till fullo, säger Erica Berghagen, projektledare på Brandspots dotterbolag Frihamnen Arena.
STCC-tävlingar, Metal Town, Stay Out West, gocartkörning, nattklubben The Docks och Volvo Ocean Race och Americas Cup är bara en del av de event som under senare år har arrangerats på piren.
– Det centrala läget och en yta på fem hektar som i dag rymmer två fasta glaspaviljonger och Kajskjul 105 gör att området har en unik potential att bli Göteborgs nya evenemangsarena, säger Erica Berghagen.
– Vi vill skapa en plats för alla tänkbara typer av evenemang där mångfald kommer att vara ett ledord i vårt arbete. Det kan handla om allt från konserter och underhållning till idrottstävlingar, kulturevenemang, skolaktiviteter och konferenser, säger Erica Berghagen.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.