Domen är en seger för stat och kommuner, och ytterst skattebetalarna, som fått betala överpriser för asfaltarbeten. Byggbolagen i kartellen kom överens om priser och delade upp marknaden mellan sig. Att uppträda så på marknaden är inte acceptabelt, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
Marknadsdomstolens dom är en tydlig markering av att det är mycket allvarliga lagöverträdelser som företagen gjort sig skyldiga till. Marknadsdomstolen har därför skärpt böterna med 50 miljoner till 200 miljoner kronor för det ledande företaget i kartellen, NCC.
Jag förutsätter att de höga böter som företagen nu ska betala ska fungera som avskräckande exempel för andra att inte ge sig in i karteller. Domen är en framgång. Asfaltkartellen har skott sig på konsumenternas och skattebetalarnas bekostnad. Konkurrensverkets arbete har gett resultat, säger Dan Sjöblom.
NCC är i sin tur kritiska till skärpningen av straffet.
Vi är förvånade och besvikna över Marknadsdomstolens höjning av avgiften mot bakgrund av att vi starkt bidragit till att underlätta Konkurrensverkets utredning. Vi tycker att avgiftsnivån är alldeles för hög och dagens dom innebär en påtaglig skärpning av tidigare praxis. Detta hade varit ett gyllene tillfälle för Marknadsdomstolen att visa att det är värt en peng att samarbeta. Vår bedömning är att domen riskerar att minska företags vilja att underlätta utredningar i liknande situationer, säger Ulf Wallin, Senior Legal Advisor inom NCC-koncernen.
Asfaltmålet år för år:
2001: I mitten på september får Konkurrensverket besök av ett antal före detta NCC‐anställda som berättar om en systematiskt bedriven kartellverksamhet på asfaltbeläggningsmarknaden som pågått under mycket lång tid. Den 24 oktober gör Konkurrensverket \″gryningsräder\″ och inleder en undersökning av misstänkt asfaltkartell.
2003: I mars ansöker Konkurrensverket om stämning mot 11 företag i asfaltbranschen och yrkar att Stockholms tingsrätt ska utdöma konkurrensskadeavgift på sammanlagt 1,6 miljarder kronor för att företagen gjort sig skyldiga till överträdelser av 6 § KL.
Konkurrensverket hävdar att NCC, Skanska och Peab från år 1993 fram till år 2001 hade en överenskommelse om att dela upp marknaderna för tillverkning och utläggning av asfaltmassa mellan sig. År 1995 anslöt sig Vägverket Produktion till överenskommelsen. Överenskommelsen avsåg statliga, kommunala och privata upphandlingar.
Konkurrensverket bedömer överträdelsen som mycket allvarlig då den bl.a. omfattar anbudsriggning, fastställande av priser, produktions-begränsning och marknadsuppdelning. Överträdelsen har också pågått under lång tid och de inblandade bolagen tillhör de största aktörerna på den svenska marknaden. Tillsammans motiverar detta Konkurrensverkets yrkande om ett högt bötesbelopp.
2004: Under våren inleds ett mellandomsförfarande i Stockholms tingsrätt. Bakgrunden är företagens yrkande om att samtliga de påståenden om uppgörelser angående vägverksupphandlingar som ingår i Konkurrensverkets stämningsansökan ska ogillas och lyftas bort från målet. Företagen hävdar att vägverksupphandlingarna inte kan ha varit föremål för någon kartellsamverkan då Vägverkets egen produktionsavdelning deltog. "Man kan inte ha en kartell mot sig själv".
Stockholms tingsrätt meddelar dom i mellandomsförfarandet. Tingsrätten ogillar företagens talan. Detta innebär att hela målet, inklusive vägverksupphandlingarna, kan tas upp i den kommande huvudförhandlingen. Mellandomen överklagas till Marknadsdomstolen (MD).
2005: Marknadsdomstolen meddelar dom i mellandomsförfarandet. MD ogillar företagens talan vilket innebär att hela målet, inklusive vägverksupphandlingar, kan tas upp i den kommande huvudförhandlingen.
Konkurrensverket återkallar talan mot ett av företagen (Oden) som har gått i konkurs. Under december 2005 och januari 2006 hålls muntlig förberedelse i Stockholms tingsrätt. Den muntliga förberedelsen har till syfte att klargöra vad som är tvistigt i målet. Avsikten är att förenkla den kommande huvudförhandlingen.
2006: Konkurrensverket återkallar talan mot ett av företagen (Bygg & Miljö) som hade en mycket marginell roll i kartellöverens-kommelserna.
Den 27 september inleds huvudförhandlingen i Stockholms tingsrätt. Huvudförhandlingen pågår till februari 2007, sammanlagt drygt fyrtio rättegångsdagar.
Byråcheferna Hanna Lekås och Eva Persson för Konkurrensverkets talan. Även Anders Gerde, konkurrenssakkunnig, och Maria Werleskog, konkurrenssakkunnig, deltar från Konkurrensverket.
Under huvudförhandlingen går Konkurrensverket och företagen igenom målet och förebringar bevisning. Ett sextiotal personer hörs i målet.
Konkurrensverket justerade yrkandena och preciserade underlaget för beräkningen av konkurrensskadeavgiften. Nu yrkar Konkurrens-verket att tingsrätten ska utdöma en konkurrensskadeavgift på sammanlagt drygt 1,2 miljarder kronor.
2007: Stockholms tingsrätt meddelade dom den 10 juli och dömde samtliga företag att betala sammanlagt närmare en halv miljard kronor i böter (konkurrensskadeavgift.)
Flertalet företag överklagade domen till Marknadsdomstolen. Konkurrensverket anslutningsöverklagade domen mot tre av företagen.
Tre företag förklarade sig nöjda med tingsrättens dom, och mot dessa har domen vunnit laga kraft.
2008: Målet handläggs nu av Marknadsdomstolen. Huvudförhandlingen i Marknadsdomstolen inleddes i november 2008 och avslutades i februari 2009.
2009: Marknadsdomstolens dom meddelades den 28 maj 2009 och alla företag, förutom Svenska Väg, fälls. Marknadsdomstolens dom kan inte överklagas.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Neobo stärker upp i toppen av bolaget genom rekryteringen av Ali Ali som ny transaktionschef. För Fastighetssverige berättar han vad som lockade med att ansluta till Neobo, om sin snabba karriärsutveckling, om tiden på Rikshem, om sin syn på transaktionsmarknaden för bostäder samt om vilken nytta han har av sin karriär som fotbollsdomare.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.