Image

Trendskifte – allt fler efterfrågar separat kök och vardagsrum

Bostäder Öppna planlösningar har länge dominerat på bostadsmarknaden. Nu visar en ny undersökning från Skanska på ett trendbrott där efterfrågan av separat kök och vardagsrum ökar på bekostnad av den öppna planlösningen.
Publicerad den 2 Augusti 2018

Förutom matlagning väljer många att använda sitt kök som ett andra vardagsrum. Sex av tio svarar att de förutom att äta och laga mat helst umgås med familj och vänner i köket.

Öppna planlösningar har länge varit det självklara valet bland bostadsköpare. En riksrepresentativ Sifo-undersökning från Skanska visar dock på ett trendskifte där man ser att allt fler föredrar ett separat kök och vardagsrum före öppen planlösning mellan kök, matsal och vardagsrum.

– Mycket tyder på att det kommer bli vanligare med separata kök framöver även om vi fortfarande kommer att se mycket öppna planlösningar ett tag till. En anledning är att man vill kunna nyttja utrymmena för olika syften och behov. I takt med ökat "brus" i samhället i stort ökar också behovet att kunna krypa undan lite grann, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Skanskas undersökning visar att hela 62 procent, utöver måltider och matlagning, nyttjar köket till att umgås med familj och vänner. Nästan varannan använder det dessutom som en arbetsplats för jobb och läxor.

Viktigt att kunna påverka planlösningen

Tidigare kundundersökningar från Skanska visar också att en majoritet av bostadsköparna själva vill kunna påverka utformningen av sin kommande bostad. Antingen genom att lägga till eller ta bort väggar. Hela 84 procent vill ha den valmöjligheten.

Många länder har en modell där man köper en "tom" bostad, det vill säga ett antal kvadratmeter som man sedan anpassar efter eget behov. I Sverige har vi ett annat regelverk för nyproduktion, men så snart man flyttat in får man bygga om sin bostad efter eget tycke och sedan sälja vidare den i det skicket.

– Att kunna anpassa sin bostad efter eget behov är såklart eftertraktat. Vi ser att det är viktigt att kunna påverka planlösning och hur man disponerar ytorna. Det hade varit spännande att kunna erbjuda svenska bostadsköpare en mer flexibel modell. Jag tror att det skulle finnas en efterfrågan, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem

Ämnen

Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden

Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.

I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.

Skanska Kommersiell U...

Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden

Senast från Fastighetssverige Plus

"Du är aldrig bättre än din senaste affär"

Bolag Neobo stärker upp i toppen av bolaget genom rekryteringen av Ali Ali som ny transaktionschef. För Fastighetssverige berättar han vad som lockade med att ansluta till Neobo, om sin snabba karriärsutveckling, om tiden på Rikshem, om sin syn på transaktionsmarknaden för bostäder samt om vilken nytta han har av sin karriär som fotbollsdomare.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige