Lantmäteriet ser en rad möjliga åtgärder som väsentligt kan bidra till att minska handläggningstiderna för fastighetsbildning. Myndigheten lyfter särskilt fram den tid ett ärende kan bli liggande i avvaktan på att tilldelas en handläggare eller att någon ska komma med ett yttrande.
– Den tiden kan minskas genom att vi jobbar i team och använder fler kompetenser än lantmätarens för att vara mer aktiva i alla faser av ett ärendes gång. Det arbetet provas just nu och vi kan konstatera att det möjliggör för lantmätarna att besluta i fler ärenden, säger Mats Snäll, uppdragsledare på Lantmäteriet.
Tidigare har bristen på utbildade och erfarna lantmätare pekats ut som en av huvudorsakerna till att handläggningstiderna är långa.
– Vi kommer att anstränga oss hårt för att attrahera rätt personal, men även om vi lyckas rekrytera och behålla de medarbetare vi behöver så finns en rad åtgärder som vi måste vidta för att hållbart korta handläggningstiderna. På kort sikt handlar det till stor del om att ändra vårt arbetssätt och jobba mer i team, men på längre sikt handlar det främst om att ta tillvara på teknikens möjligheter och digitalisera verksamheten i större utsträckning än idag, säger Mats Snäll.
På kort sikt finns flera åtgärder möjliga åtgärder, men Lantmäteriet konstaterar att målet på en minskning av handläggningstiderna med 15 procent redan till sommaren 2018 blir en utmaning.
– Vi har stort fokus på att nå målet, men många av de åtgärder som behövs medför tidskrävande teknisk utveckling och möjligen förändringar av det juridiska regelverket. Vi har dessutom påbörjat en förändringsresa med nya arbetssätt och den resan tar tid, säger Mats Snäll.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.