Regeringen gav vid tillåtlighetsprövning enligt miljöbalken för ett år sedan klartecken för att Partihallsförbindelsens byggs. Både detaljplanen och arbetsplanen har dock överklagats. Fastighetsägare har befarat att dagens problem med buller och luftföroreningar kommer att öka.
Regeringen avslår båda överklagandena med undantag för att det görs ett förtydligande i arbetsplanen avseende en bullerreducerande beläggning.
Partihallsförbindelsen som helhet bedöms minska köerna och beräknas också medföra en minskning av buller och luftföroreningar för många fastigheter i anslutning till berörda trafikleder. Minskningen gäller dock inte de klagandes fastigheter. För dessa fastigheter avser Vägverket förstärka bullerskyddet med skärmar och bullerreducerande beläggning.
Avsikten med Partihallsförbindelsen är att förbinda E 20 och E 45 med en vägbro och därigenom avlasta trafikplatserna Olskroksmotet och Gullbergsmotet i centrala Göteborg. Tanken är också att Partihallsförbindelsen ska leda trafiken till en framtida förbindelse till Hisingen och E 6.
Bolag Sparbössan är väldigt selektivt som fastighetsbolag: Fastigheterna i portföljen bör ha ett kulturhistoriskt eller arkitektoniskt värde. Så när vd Sara Östmark pratar om att bolaget är inne i en "tillväxtresa", ja, då är det tillväxt på egna villkor och i egen takt. – Det handlar om vilken typ av organisation man vill jobba i, berättar hon för Fastighetssverige.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.