Affärsområdet NCC Construction Sweden, med 7 500 anställda och en omsättning på 25 miljarder kronor, genomför en organisationsförändring för att effektivisera marknads- och produktionsutvecklingen. I den nya organisationen ersätts de geografiska regionerna med segmenten Hus, Bostad, Anläggning, Allbygg och Mark och industribygg.
– Vi har en tydlig strategi för lönsam tillväxt och ska med den nya organisationen få bättre effekt av de strategiska satsningarna vi gör inom till exempel inköp och logistik, virtuellt byggande och plattformar. Genom att knyta marknads- och produktionsutveckling närmare segmenten kommer vi att kunna erbjuda kunderna vassare lösningar inom respektive område, säger affärsområdeschef Svante Hagman.
Affärsområdet har sedan tidigare genomfört den första fasen i organisationsanpassningen genom att organisera om företagets 17 avdelningar för att skapa en starkare lokal närvaro. Avdelningarna kommer nu att rapportera till olika segment istället för i dagens geografiska regioner.
– Det blir en tydligare styrning av respektive delaffär som segmenten utgör. För att få mer kraft i utvecklingsarbetet och uppnå skal- och kostnadsfördelar samlas stödfunktionerna i centrala affärsområdesstaber, säger Svante Hagman.
Segmenten har olika utmaningar och möjligheter. För bostad handlar det till exempel om en ökad grad av standardisering genom användandet av plattformar och byggsystem. För samtliga segment handlar det om att utveckla effektivare produktionsmetoder och lösningar.
Då affärsområdet tidigare under året har genomfört neddragningar bedöms organisationsförändringen endast leda till viss mindre övertalighet. Fackliga förhandlingar för den övergripande organisationen är genomförda.
Den nya organisationen träder i kraft den 1 januari 2014.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.