Image
Na-kd flyttar in i Vasakronans Kompassen. Bara ett stenkast därifrån, i SEB Trygg Livs fastighet Inom Vallgraven 5:2 – vars röda markiser syn i på bilden – sitter Fastighetssverige.
Na-kd flyttar in i Vasakronans Kompassen. Bara ett stenkast därifrån, i SEB Trygg Livs fastighet Inom Vallgraven 5:2 – vars röda markiser syn i på bilden – sitter Fastighetssverige. Bild: Vasakronan

Na-kd blir granne med Fastighetssverige

Handel Modeföretaget Na-kd tar över Best of Brands tidigare lokaler i Kompassen i Göteborg. Pop up-butiken betyder inte bara att Vasakronan fyller upp en central vakans, det betyder också att Fastighetssverige får nya grannar.
Publicerad den 30 Mars 2019
Magnus Hjörne, medgrundare och Wholesale/Retail Director på NA-KD Bild: Na-kd
Magnus Hjörne, medgrundare och Wholesale/Retail Director på NA-KD

Fredstan i centrala Göteborg är ett område som Vasakronan tillsammans med bland andra Hufvudstaden satt på kartan. Här finns gott om shopping, service och restauranger. I april är det premiär för na-kd:s pop up-butik som öppnar på Fredsgatan 12.
– Vi kommer från Göteborg så för oss var det naturligt att öppna här. Området har dessutom en bra mix av butiker och varumärken, säger Magnus Hjörne, medgrundare och Wholesale/Retail Director på na-kd.

Na-kd startade 2015. Konceptet var trendigt mode och accessoarer som inte kostade skjortan. Satsningen var online, global och målgruppen kristallklar: millennials. Alltså personer födda sent 80-tal fram till i slutet av 90-talet.
– Millennials agerar och tänker annorlunda. De vill följa och dela innehåll på sociala medier, helst bilder och videos. De vill inte se retuscherade supermodeller utan följa influencers, riktiga människor som delar med sig av sin stil och sin vardag, säger Magnus Hjörne.

Na-kd skapade närvaro i sociala kanaler och knöt till sig influencers över hela världen. Idag har företaget mer än 1,9 miljoner följare. Över 90 procent av de som shoppar är yngre än 30 år, nästan 70 procent är under 25.

Na-kd har blivit ett av Europas tjugo snabbast växande företag inom modeindustrin. 2017 var omsättningen över 400 miljoner kronor.
– Från start var vår strategi enbart digitalt. Länge valde vi att säga nej till fysiska butiker. Men när de stora varuhusen i Europa hörde av sig och ville sälja vårt varumärke började vi fundera.

Na-kd skruvade om strategin. Nu finns de på 1 000 försäljningsställen i Europa, inklusive stora varuhus som El Corte Inglés i Spanien, Peek & Cloppenburg i Tyskland och Galerie La Fayette i Frankrike och Magasin i Danmark.
– Att shoppa är socialt – styrkan med en fysisk butik är upplevelsen. Försäljning online lär fortsätta öka, men den fysiska butiken kommer aldrig försvinna, säger Magnus Hjörne.

- Victor Friberg
victor@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Expertens tips: De fastighetsaktierna ska du lägga under granen

Ekonomi/Finansiering Fondförvaltaren Peter Norhammar tipsar om tre fastighetsaktier att ge bort i julklapp, där bland annat en storspelare inom logistik borde finnas med på önskelistan. Dessutom blickar han tillbaka på det volatila året och spanar om förväntningarna på fastighetsbörsen under 2025.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige