Enligt vad KO erfar så kräver Skanska ersättning för bland annat mellanskillnaden om bostaden säljs till ett lägre pris än ursprungspriset samt kostnader för eventuella tillval.
- Bara mellanskillnaden kan, åtminstone i storstadsregionerna, uppgå till en miljon kronor och det verkar inte finnas någon övre gräns för vad man kan bli skyldig. Det anser jag är väsentlig information som Skanskas kunder bör få ta del av innan man förhandstecknar sig, säger konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.
Ärendet lämnas in till Marknadsdomstolen i Stockholm i dag.
Skanska menar att man redan har förbättrat informationen.
När bostadsmarknaden gick ner kraftigt i oktober och november såg vi att en del bostadsköpare inte nåtts av, eller fullt ut förstått, den information om avtalsvillkoren som vi lämnat. Därför införde vi redan 11 december ett nytt trygghetspaket, TryggAffär, säger Kaj Stenman, försäljningschef, Skanska Nya Hem.
Med de åtgärder vi vidtog redan i december är det mycket förvånande att Konsumentverket/KO väljer att driva en process mot just Skanska. Deras fakta baseras på inaktuella förhållanden och vi har sedan i december ett helt annat sätt att informera våra kunder.
Samtidigt tycker vi att det är positivt att Marknadsdomstolen nu kan hjälpa till att vägleda branschen i den här frågan. Alla aktörer har inte kommit lika långt och det är bra om det kan bli en samsyn kring hur marknadsföringen av bostadsrätter ska utformas. Vi kommer att följa det här noga och se på vilka sätt som vi ytterligare kan förbättra vår information. Skanska har självklart inget intresse av att någon kund ska känna sig vilseledd, säger Kaj Stenman.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.