I mitten av juni berättade Ikea om sina planer att öppna så kallade planeringsstudios i tiotalet städer runt om i landet. Norrköping blir första staden ut med en studio på Ingelsta köpcenter. Därmed ska Ikea bli mer tillgängliga på platser där det idag inte finns något varuhus. De nya formaten ska komplettera de redan etablerade varuhusen, e-handeln och Ikeas digitala lösningar.
– Människor besöker idag Ikea av flera olika anledningar. Därför vill vi ge våra kunder fler alternativ att besöka oss beroende på vad de behöver. I våra stora varuhus har vi samlat allt Ikea har att erbjuda, men när kunder vill ha hjälp med att planera ett kök eller beställa en smart garderobslösning ger de nya butikerna oss möjlighet komma närmare människor i deras vardag där de lever, arbetar och rör sig, säger Reza Shomali, utvecklingschef på Ikea Sverige.
I de mindre formaten som Ikea kallar planeringsstudios kan kunderna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur hela sortimentet. Alla produkter levereras sedan dit kunden föredrar, men inga produkter går att ta med sig hem direkt.
Butikerna kommer att ligga i populära köpcentra och shoppingkvarter. Ambitionen är att öppna i ett tiotal svenska städer redan under 2021. Det nya formaten är under utveckling, vilket innebär att de nya enheterna till en början är temporära. Beroende på hur lösningen tas emot av kunderna lokalt utvärderas både val av butiksformat och plats innan Ikea tar beslut om en mer långsiktig etablering.
Först ut att testa det nya formatet blir Norrköping, där Ikea öppnar i Ingelsta shoppinggalleria i september. Nu tar Ikea nästa steg och öppnar även vid Avenyn i Göteborg.
– Vi är så glada över att komma närmare våra kunder i Göteborg och hoppas att de är lika nyfikna som vi på att utforska ett nytt sätt att mötas på. Vi ser fram emot att dela med oss av vår kunskap om livet hemma på en ny plats och göra det lättare för fler att ta del av vår heminredning. Samtidigt vill vi i detta innovationsprojekt lyssna på och lära oss av våra kunder så att vi kan fortsätta utveckla våra butiksformat tillsammans, säger Anders Henricsson, Varuhuschef på Ikea Bäckebol.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.