- Vi funderar dagligen på hur man utvecklar en stadsdel på ett bra sätt, så att man får med såväl intresse, kunskap och inflytande från olika byggherrar, bostadsrättsföreningar och planerare. Tyvärr ser vi alltför ofta att handel och service hanteras väl slentrianmässigt i planarbetet fortsätter Dominika. Därför vill vi med vårt material sätta fokus på rätt saker, säger Dominika Andrae, seniorkonsult på Optimal.
- Tillsammans har vi samlat ett antal av de viktigaste förutsättningarna och frågorna som måste tas om hand för att skapa fungerande handel. När vi gör det kan vi skapa fungerande stadsdelar med liv och rörelse. Råden är väldigt handfasta och kan användas var man än arbetar, säger Anna Du Rietz, arkitekt på Wester+Elsner.
Frågorna närmar sig problemställningen ur handelsperspektivet i en bred mening, där man också räknar in service och andra verksamheter som finns i byggnadernas bottenvåningar.
Materialet som presenteras på Svenska stadskärnors Årskonferens i Västerås den 21 maj kallas för ”Den Perfekta Stadsdelen”.
Presenteras av Technogym
Karriär Från musikbranschen till Norrlands största fastighetsbolag. Mia Forsgren har en lång erfarenhet inom kommunikationsarbete, men snart lämnar hon den resa som hon och Diös har gjort det senaste decenniet. För Fastighetssverige berättar hon om tipsen ett växande fastighetsbolag bör ha med sig i att bygga sitt varumärke.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.