- Den externa värdering av vår fastighetsportfölj som styrelsen låtit genomföra per 31 december uppvisar väsentligt lägre värden än tidigare genomförda värderingar. Detta är en konsekvens av att vår portföljs kassaflödesgenererande förmåga nu har kalibrerats mot verkligheten så som denna ser ut idag. Det är primärt således portföljens kassaflöde som ger den lägre värderingen, inte ett uppjusterat avkastningskrav på marknaden, säger vd Anders Wehtje.
Fastighetsbeståndets värde uppgick vid årsskiftet till drygt 3,4 miljarder kronor, att jämföra med drygt 4,2 miljarder föregående år.
Nedskrivningarna ligger bakom 2009 års minusresultat efter skatt på 734,6 miljoner kronor (-358,6).
Bruttoresultatet för 2009 uppgick till 225,6 miljoner kronor (225,0).
- Styrelsen kommer att vidta de nödvändiga åtgärderna eftersom vår kontrollbalansräkning nu utvisar att det egna kapitalet är förbrukat. Nästa steg blir att snarast möjligt inkalla aktieägarna till en extra bolagsstämma för beslut om bolagets fortsatta verksamhet, säger Anders Wehtje.
- Det faktum att vi har förbrukat vårt egna kapital ändrar inte vår positiva grundsyn på bolaget. Som vi kommunicerade den 17 december förra året arbetar styrelsen med att ändra kapitalstrukturen i bolaget och de uppdaterade värderingarna ger oss en god plattform för de fortsatta diskussionerna med bolagets kreditorer och ägare.
- En nödvändig ingrediens i en kommande förstärkning av det egna kapitalet är en nyemission och där för vi en positiv dialog med bland annat bolagets största ägare, Allokton Coöperatie U.A., genom dess representant Anders Johnson. Förutsättningen för en emission är att vi i diskussioner med bolagets kreditgivare kan komma till överenskommelser som skapar förutsättningar för framtida värdeskapande för kapital som i så fall skulle tillföras genom en garanterad företrädesemission.
Presenteras av Technogym
Karriär Från musikbranschen till Norrlands största fastighetsbolag. Mia Forsgren har en lång erfarenhet inom kommunikationsarbete, men snart lämnar hon den resa som hon och Diös har gjort det senaste decenniet. För Fastighetssverige berättar hon om tipsen ett växande fastighetsbolag bör ha med sig i att bygga sitt varumärke.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.