Image

Allmännyttigt bolag köper vindkraftverk

ENERGI Botkyrkabyggen har tecknat avtal med vindkraftsbolaget O2 Vindkompaniet AB om köp av ett vindkraftverk. Avsikten är att elproduktionen ska kunna svara för el till bland annat bolagets egna allmänna utrymmen.
Publicerad den 15 Juni 2010

- Det här är ett led i vårt långsiktiga energi- och miljöarbete. Vi ser både affärsmässiga och miljömässiga skäl att satsa på en egen elproduktion med vindkraft. Våra kalkyler visar att affären blir lönsam. Sen känns det extra roligt för ett bolag som ägs av en kommun som är ″Långt ifrån lagom″, att sticka ut lite och våga sig på lite annorlunda framtidssatsningar, säger Ulf Nyqvist, vd för AB Botkyrkabyggen.

- De två viktiga utgångspunkterna för våra energisparplaner är att de ska innebära både minskade driftkostnader och minskad miljöpåverkan. Det får aldrig medföra att Inomhusmiljön för de boende försämras. Alla åtgärder granskas ur ett hållbarhetsperspektiv med avseende på företagets hållbarhetspolicy, säger Ulf Nyqvist.

Årsproduktionen för det nya verket är ungefär 2 MW. Det betyder att företaget försäkrar sig om en avsevärd egen tillgång till förnyelsebar energi. Avsikten är att elproduktionen ska kunna svara för el första hand till bolagets egna allmänna utrymmen, som tvättstugor, hissar, belysning på gårdar och parkeringsplatser. Det blir inte några erbjudanden till hyresgäster eller andra att köpa den nya elen.

Botkyrkabyggens nya vindkraftverk är det sista av 15 i vindkraftsparken på Hedboberget i Rättviks kommun. Det har en navhöjd på 105 meter. Verket kommer preliminärt att tas i drift i månadsskiftet januari/februari 2011.

Investeringskostnaden för vindkraftverket blir totalt 48 miljoner kr.

Utöver att utveckla sitt ägande för att säkra sig om förnyelsebar energi, arbetar Botkyrkabyggen med att minska sin energiförbrukning. Botkyrkabyggen har skrivit under det så kallade ″Skåneinitiativet″, där ett antal Sabo-företag förbundit sig att minska företagets totala energiförbrukning med 20 procent fram till och med år 2016. För Botkyrkabyggen betyder det en årlig besparing på 2,5 procent.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Kommunikationschefens bästa tips: "Kultur äter strategier till frukost"

Karriär Från musikbranschen till Norrlands största fastighetsbolag. Mia Forsgren har en lång erfarenhet inom kommunikationsarbete, men snart lämnar hon den resa som hon och Diös har gjort det senaste decenniet. För Fastighetssverige berättar hon om tipsen ett växande fastighetsbolag bör ha med sig i att bygga sitt varumärke.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige