Människan har haft nära kontakt med djuren sedan tidernas begynnelse. Även i dagens digitaliserade samhälle bibehålls kontakten. Så även på arbetsplatser där akvarier i kontorsmiljön är ett populärt inslag.
– Ett akvarium sprider lugn och ro. Det är avkopplande och avstressande och förmedlar en härlig känsla, säger Jonas Almén.
– Vi får alltid positivt gensvar. Folk kommer fram till servicepersonalen och ställer frågor och är väldigt intresserade av fiskarna.
Akvarieleasing har verkat sedan 1984 genom uthyrning av akvarier och skötsel av dem. I dag hyr man ut över 2 500 akvarier.
– Vi har en serviceapparat där vi kommer och besöker våra akvarier regelbundet och sköter om dem, där vi gör allting som behövs för att det ska se bra ut: vi byter vatten, gör rent från alger, ansar växter, gör rent filter och fyller på foderburkar, säger Jonas Almén.
– Skulle det inträffa någonting mellan serviceintervallerna har vi en jour som åker ut och åtgärdar.
Akvarierna fungerar inte bara i att bidra till en förbättrad arbetsmiljö. De fungerar även som en del i företagens branding, där en logotype eller ett budskap placeras i anslutning till akvariet.
– Just väggakvarier är väldigt tacksamma för det. Man exponerar sin logga eller sitt budskap väldigt tydligt. Det är väldigt populärt, säger Jonas Almén.
Men det är inte bara estetiken som förhöjs av ett akvarium. Även rörande luftfuktigheten kan det ha en positiv inverkan. Där torra lokaler naturligt får en högre luftfuktighet via ett akvarium där vattnet dunstar.
– Det kan också tillföra bättre arbetsmiljö i form av att det tillför mer fukt i luften. Fastighetsägarna gör vad de kan, men är det fortfarande låg luftfuktighet har man lyft in ett antal akvarier där vattnet dunstar. Vi har ett par kunder som hyr av just den anledningen, berättar Jonas Almén.
Under hösten 2016 har två nya akvariemodeller lanserats och ytterligare två stycken, Decor Lux och Architecture Line, lanseras innan året är slut. Samtliga framtagna ihop med designbyrån Boris.
– Vi har tagit hjälp av en designbyrå som heter Boris design som har hjälpt oss att ta fram de nya akvarierna som ska tilltala näringslivet, med dess krav på design, färg och form.
Där har vi använt glas, metall, betong och koppar i en härlig kombination.
Akvarierna placeras ofta i receptionen men även i konferensmiljö och personalmiljö.
- Det är väl främst där placering sker. Sedan försöker vi hitta en placering där så många som möjligt får ta del av akvariet. Ofta är det lokalen som styr lite grann.
- Vi har vårt modellprogram, hittar man inget som faller en på läppen så skräddarsyr vi många lösningar. Vi arbetar nära arkitekter och inredare som har kreativa lösningar.
- Det görs tillsammans med kunden. Beroende på vad de vill ha för typ av inredning i akvariet med fiskar och växter. Om man till exempel vill ha fiskar från Malawisjön eller från Amazonas så sätter vi ihop en blandning som fungerar väl vad gäller färg och form och som trivs tillsammans. Det är inte bara akvarier och skötsel som Akvarieleasing står för. Sedan två år tillbaka finns företagets helägda dotterbolag Nordic Green Design som levererar växter.
– Vi ser det som ett naturligt komplement till vår befintliga verksamhet. Vi löser både den gröna och den blåa sidan.
- Axel Ohlsson
axel@fastighetssverige.se
Skicka denna artikel till e-post
Skriv ut/PDF