I KF Fastigheters branschindex svarar 17 av bygg- och hemutrustningsbranschens största aktörer, motsvarande 40 procent av branschomsättningen, på frågor om expansion, förväntningar på konjunkturen och marknadsmöjligheter.
Undersökningen visar att expansionsplanerna omräknade i kvadratmeter motsvarar 150 000 kvadratmeter ny handelsyta inom det närmaste året. Det motsvarar handelsytan i Kungens Kurva.
- Bygg- och hemutrustningsbranschen har haft starkast försäljningsutveckling av alla branscher sedan 90-talet. Men branschen är också konjunkturkänslig. Undersökningen visar att tron på det egna företaget är stark. Samtidigt säger hälften av de tillfrågade att de kommer att anpassa butikskonceptet för att möta efterfrågan, säger Helena Mattsson, marknadsanalytiker på KF Fastigheter.
Företagens expansionsplaner beror på marknadsmöjligheter, konjunkturen, avkastningen och kostnaden för etablering. År 2007 omsatte branschen 83 miljarder kronor och försäljningsökningen var 14 procent. Det är första gången KF Fastigheter genomför undersökningen.
Företagen räknar med att etableringarna sker i externlägen i tillväxtkommuner.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.