Det är nionde månaden i rad som Framtidsindikatorerna inom samtliga segment befinner sig under det neutrala värdet 100. Det innebär att handlarna inom detaljhandeln, e-handeln och partihandeln fortsatt ser negativt på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda och lönsamhet.
– Handeln är en bransch mitt i stormens öga. Att framtidsutsikterna befinner sig på nästan samma nivå som under pandemins värsta faseri ser att antalet varsel inom handeln fortsätter att öka, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handeln står för månadens ljusglimt där framtidstron ökade med 3,6 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 85,4. En förklaring är den extraskjuts som Black Friday medförde. Framtidsutsikterna för kommande tre månader är dock fortsatt negativa. Jämfört med föregående år har Framtidsindikatorn för E-handeln minskat med hela 29,8 enheter.
– Det varit ett tufft år för stora delar av e-handeln. Det är förstås glädjande att Black Friday medfört en viss uppgång och vi hoppas nu att detta momentum kvarstår under hela julhandeln så att vi förhoppningsvis får se positiva siffror även i januari månads mätning, säger Sofia Larsen.
Den dystra trenden för partihandeln håller fortsatt i sig. Med en minskning på 3,6 enheter landar Indikatorvärdet i december på 74,3. Det är det lägsta värde som någonsin observerats sedan mätningen startade i januari 2021. Partihandeln drabbas hårt av det försämrade ekonomiska läget och de höjda elpriserna.
– Vi är kritiska till att det fortfarande är tyst från regeringen i frågan kring när elpriskompensation kommer att betalas ut. Det är en brinnande fråga för många av våra medlemmar i elprisområde 3 och 4, och som kan vara skillnaden mellan om man kan fortsätta driva sitt handelsföretag eller måste bomma igen, avslutar Sofia Larsen.
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.