Den nya bussdepån som ska byggas i Lockarp är en av två depåer som ingår i Region Skånes satsning på kollektivtrafiken och en viktig pusselbit för att Skånetrafiken ska kunna bedriva en helt elektrifierad busstrafik.
Bussdepån i Lockarp kommer att rymma cirka 200 bussar. Utöver uppställning kommer depån även att möjliggöra reparation av bussarna och dagligt underhåll som laddning av batterier, tankning av biogas och städning. Depån kommer även att rymma en byggnad med plats för kontor, verkstad och tvätthall. Byggnaden omfattar cirka 9 000 kvadratmeter BTA.
– Vi ser mycket fram emot att få bygga åt Region Skåne och vara med och bidra i deras satsning på en hållbar kollektivtrafik, säger Olof Nagenius, arbetschef på Serneke.
Byggnaden ska certifieras enligt miljöbyggnad nivå silver och med nivå guld på energiområdet. Projektering och markarbeten inleds omgående och den nya bussdepån beräknas stå klar under första kvartalet 2027.
Presenteras av LEDVANCE
Presenteras av Aros Kapital
Bolag SBB:s dotterbolag Sveafastigheter är på väg mot börsen och blir därmed det största börsnoterade svenska bostadsbolaget. Sveafastigheters vd Erik Hävermark berättar för Fastighetssverige vad de vill uppnå genom noteringen, om börsklimatet och tajmingen för noteringen, tillväxtplanerna för bolaget och varför Sveafastigheter inte kommer att delas ut till aktieägarna i SBB.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.