Ytan ökar med drygt 9 000 kvadratmeter, från 17 000 kvadratmeter till 26 500 kvadratmeter i delvis två plan. Antalet butiker fördubblas till ett 45-tal verksamheter.
Tyngdpunkten kommer att ligga på dagligvaror, mode & beklädnad, hem & fritid samt konceptstarka restauranger, som tillsammans förstärker och tydliggör de mervärden som redan finns i form av till exempel ett välbesökt bibliotek och en populär teater. Genom en ny tillfartsväg och satsningar på
infrastrukturen, bland annat genom borttagande av mörka passager och en ny infart och parkering, ska Gottsunda centrum bli mer lättillgängligt och tryggare.
– Vi ska attrahera kunder från närområdet, men också från områden lite längre bort. Gottsunda centrum ska inte bara vara en handelsplats med ett rikt utbud av butiker, utan också en trygg och trivsam plats där människor ska kunna mötas och delta i aktiviteter både när det gäller kulturupplevelser och för att må bra, säger Ove Jansson, vd för Uppsala Kommuns Fastighets AB.
– Målsättningen är att skapa en naturlig mötes- och handelsplats för de cirka 40 000 invånare som bor i stadsdelscentrumets upptagningsområde säger Gunnar Hjorth, projektchef på NCM Donaldsons som ansvarar för utvecklingen på uppdrag av Uppsala Kommuns Fastighets AB.
– Våra ledord vid utformningen av Gottsunda centrum har varit ljus, volym och trygghet i en modern arkitektur, säger Anders Eriksson, ansvarig arkitekt på Werket Arkitekter.
Om- och tillbyggnaden av stadsdelscentrumet startar i maj 2009 med färdigställande under 2012. Byggandet kommer att ske etappvis i tre större huvudetapper. Total projektkostnad, det vill säga investering i centrumbyggnaden, vägar, cirkulationsplatser, parkering, inlastning, mark med mera är kalkylerad till 490 miljoner kronor.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.