Narrativet är tydligt i bygg- och fastighetsbranschen. Ett narrativ som ofta smyger sig på i projektens aktualitet. Du har säkert hört meningarna och ursäkterna: "Byggnaden har nått sin tekniska livslängd", "Byggnaden är en skamfläck för området", "Renovera inte - byt ut till underhållsfria fönster", "Byggnaden kommer bli miljöcertifierad", “ingen vill hyra här" och " vi renoverar för att förädla och framtidssäkra våra byggnader".
Idag bygger vi för att riva och vi river för att bygga. Fastän vi vet att den mest hållbara byggnaden är den som aldrig behöver byggas och att byggnader står tomma helt eller delvis överallt i våra städer.
I vissa städer rivs vakanta byggnader för att det inte finns tillräckligt många som vill vara där. På andra ställen tomställs fungerande byggnader där folk vill vara för att bygga nytt med högre hyror.
Dessa två symptom och de urban legends som föranleder dem grundar sig i samma problem - konkurrens. Konkurrens om människor vars efterfrågan driver en marknad och dess tillgångar upp eller ner. Istället för att marknaden regleras så att dessa symptom mildras.
Under Krama Byggnaden-kampanjen så har vi identifierat ett 20-tal hotade eller pågående rivningar, samtidigt som vi lyft statistik kring rivningar som gjorts historiskt. Bara i Stockholm stad hade SVD tidigare kartlagt cirka 130 K-märkta byggnader som rivits mellan cirka 1995 – 2015 . Byggnader som ersatts av annat och spätt på branschens ohållbara fotavtryck på miljö och klimatet.
Genomsnittslivlängden på byggnader idag verkar ligga på 50 år trots att de är byggda för att stå i 500 år, om man hade underhållit och driftat dem med vördnad. Samtidigt vet vi att det byggs in fel, skador och brister motsvarande 111 miljarder kronor varje år i nyproduktion.
Vad vi gör och hur vi pratar om det befintliga beståndet är idag A och O för branschens överlevnad. Vi kan inte slentrianmässigt riva byggnader för att jaga högre hyror och fastighetsvärden. Vi kan inte låta konkurrensens baksida suga ut människor och verksamheter från plats till plats utifrån det rådande narrativet. Vi måste slå hål på dessa urbana legender för att kunna styra rätt och hållbart.
Jag kommer fortsätta välja att utforska de hållbara alternativen och ifrågasätta de ohållbara företeelserna i vår bransch. Jag hoppas att du också vill göra det.
Skribent: Robin Rushdi Al-sálehi, Grundare av Vakansa, affärsutvecklare på arkitektbyrån Codesign och initiativtagare till kampanjen Krama Byggnaden!
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.